O lume întreagă a rămas în stare de șoc după prăbușirea avionului companiei Malaysia Airlines la granița dintre Rusia și Ucraina. Zborul MH17 a fost și ultimul pentru cei 298 de pasageri pe data de 17 iulie 2014. O echipă de jurnaliști din partea publicației The Telegraph a ajuns la fața locului pentru o investigare mai amănunțită a ceea ce pare a fi o diversiune care să distragă atenția de la conflictul din zonă.
Peisajul zonei aflate la doar 20 de kilometri de locul prăbușirii avionului, în imediata vecinătate a graniței cu Rusia, este de-a dreptul dezolant: iarbă pârjolită. presărată cu bucăți de plastic topit și sticle aruncate. La doar câteva sute de metri de acest loc se află poziții ascunse ale rebelilor, în zona orașului Snijne, de unde imagini publicate de Statele Unite au sugerat că aeronava malaeziană a fost doborâtă de o rachetă BUK SA-17.
Aceste imagini coincid cu analiza făcută în blogosfera mondială, unde s-au publicat și materiale video care ilustrează rachete SA-17 lansate din orașele Snijne și Torez, cele mai apropiate orașe de locul prăbușirii aeronavei, cu scurt timp înaintea producerii tragicului eveniment. Eliot Higgins, fondatorul reputatelor bloguri Brown Moses și Bellingcat, a declarat: „Sunt mulțumit că arată și locurile pe care li le-am atribuit. Se pare că există într-adevăr o serie de materiale video și foto provenite din diverse surse înfățișând lansatorul de rachete BUK deplasându-se în zonă, ceea ce are sens din punct de vedere cronologic.”
După o analiză a locului în cauză, echipa The Telegraph a stabilit că toate indiciile duc spre un potențial punct de lansare a rachetelor: prezența trupelor rebelilor înarmați, o zonă ascunsă, dar cu o vedere ideală spre traiectoria zborului MH17 și urme multiple de vehicule care au operat înaintea producerii evenimentului. Orașul Snijne, aflat la doar 20 de kilometri de cea mai apropiată graniță cu Rusia, constituie o bază a rebelilor separatiști ascunși în tranșee. Numeroase clădiri au fost distruse aici de bombardamente ucrainiene și chiar cu două zile înaintea prăbușirii avionului companiei malaeziene, pe 15 iulie, mai mulți civili au fost uciși în timpul unui atac aerian. Cu toate acestea, căutarea punctului de lansare a rachetelor e precum căutarea unui ac în carul cu fân.
Două posibile puncte de lansare, un colhoz în paragină și un câmp de grâu aflat în imediata apropiere, prezintă urme lăsate de vehicule, dar niciun semn cum că de acolo s-ar fi lansat vreo rachetă. O combină veche trece de-a lungul câmpului pe o traiectorie ce îi permite un punct de observare excelent spre drumul parcurs de zborul MH17. Vasili, șoferul, spune că nu a văzut nimic suspect legat de acest lucru și că nu știe motivul pentru care câmpul a ars cu o zi în urmă. Acest câmp ars se află foarte aproape de locul prăbușirii avionului, este împânzit de rebeli separatiști, este poziționat strategic față de granița cu Rusia, într-o zonă în care autoritățile ucrainiene au atacat poziții ale rebelilor și în trecut, însă toate aceste indicii nu pot duce la o concluzie sigură.
Experții afirmă și că lansatorul de rachete BUK este o mașinărie destul de ușoară, astfel că orice urme ar lăsa nu sunt deosebit de vizibile, ceea ce îngreunează și mai mult ancheta echipei de investigare. Indiferent de locul de unde a fost lansată racheta, procesul de găsire al acestuia va fi cu siguranță unul anevoios.