Material realizat de Andrei Popa
Fără pornirea unui proces de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, transportul aerian ar putea fi responsabil pentru 22% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050, informează The Economist.
Mișcări de protest împotriva poluării produse de avioane s-au susținut în mai multe aeroporturi din Statele Unite ale Americii. Industria transportului aerian a fost pusă sub presiunea de a se reinventa, folosind tehnologii care utilizează mai puțin kerosen, reducând astfel nivelul emisiilor de CO2. Totodată, pandemia Covid-19 a produs cea mai mare criză a domeniului aviației din întreaga istorie, aparatele de zbor fiind reținute la sol din cauza restricțiilor de transport impuse de către guvernele statelor. Cu toate acestea, companiile responsabile cu transportul aerian rămân optimiste și văd următoarea perioadă oportună pentru a se reinventa înspre tehnologii verzi.
Avioanele pe bază de hidrogen
În regiunea de sud a Britaniei, compania ZeroAvia a dezvoltat un avion cu șase locuri care funcționează pe bază de hidrogen. Prototipul a reușit să completeze două inele complete în jurul aeroportului și să aterizeze cu succes. Avionul în cauză este un Piper clasa M care normal ar funcționa cu un motor cu pistoane alimentat cu kerosen, însă compania a inlocuit motorul cu unul electric și a instalat două containere care au rolul de a menține stacat hidrogenul pe post de combustibil. Compania a planificat ca primul model certificat pentru un zbor comercial să fie gata până în 2023.
Avioanele hibride
În aeroportul istoric Duxford din Regatul Unit, compania Faradair a realizat un avion hibrid cu capacitate de 18 locuri care se speră a fi neutru în emisiile de dioxid de carbon. Avionului i se va atașa un motor electric care va susține procesul de decolare și aterizare, odată ajuns în aer cu o viteză de aproximativ 230 mph va face schimbul înspre un turbogenerator, pe bază de combustibili biologici, care va ajuta la încărcarea motorului electric asistat și de panouri solare atașate pe carcasa avionului. Directorul Faradair, Neil Cloughley, a susținut că modelul avionului hibrid va fi pregătit pentru comercializare în 2030.
Tranziția industriei transportului aerian înspre tehnologii verzi poate să fie una dintre cele mai dificile încercări pe care producătorii de avioane o vor întâlni în următorul deceniu. Cele două modele create în Regatul Unit sunt punctul de pornire înspre tehnologia verde, însă este nevoie de o investiție mai mare de cercetare ca avioanele să poată ajunge la capacitatea unui Boeing 737 pe bază de kerosen și cu o capacitate între 120 și 220 de pasageri.
Material realizat de echipa redacțională PoliticALL cu ocazia celebrării Zilei Pământului, în parteneriat cu proiectul Umanism în România.
______________________________________________________________________________________________________
Surse:
1)Will a British bioelectric hybrid plane really take off?
https://www.theguardian.com/environment/2021/mar/18/will-a-british-bioelectric-hybrid-plane-really-take-off
2)Can flying go green? | The Economist
3)Is the time now ripe for planes to run on hydrogen?
4)Coronavirus is grounding the world’s airlines