Home / GeopoliticALL / Europa / România obţine rezultate sub medie la testul PISA

România obţine rezultate sub medie la testul PISA

PISAFULLLITERACYWEBPe  3 Decembrie 2013 au fost publicate rezultatele anului 2012 ale testului PISA[1], unul dintre cele mai importante studii ce analizează nivelul educaţiei din 65 de ţări, inclusiv România,  care ocupă în medie poziţia 48 în cadrul acestei ierarhii.

Acest studiu este realizat de catre OECD[2] iar testul PISA din 2012 a reprezentat cel de-al cincilea asemenea studiu internaţional realizat periodic la fiecare trei ani. Scopul acestuia este de a ,,evalua sistemele de educaţie globale prin testarea abilităţilor şi cunoştinţelor elevilor de 15 ani.’’[3] La acest studiu au participat aproximativ 510.000 de elevi din fiecare stat şi din şcoli alese în mod aleatoriu. Elevi sunt testaţi timp de 2 ore în subiecte cheie precum matematică, citit şi ştiinţe, cu o concentrare pe un anumit subiect în fiecare an al evaluării, 2012 reprezentând anul matematicii.

Rezultatele elevilor români sunt cel mult mediocre, obţinând un punctaj de 445, respectiv locul 45, la matematică, la citit ocupă poziţia 50 cu 438 puncte iar în privinţa ştiinţelor, pe locul 49 cu un punctaj de 439. Primele şapte poziţii ale acestui top sunt ocupate de ţări asiatice precum Singapore, Taiwan, Coreea de Sud, Japonia, cele două regiuni administrative speciale ale Chinei, Hong Kong şi Macau. Însă prima poziţie este ocupată de China prin Shanghai, ai cărui elevi au reuşit să obţină cel mai ridicat punctaj la toate cele trei subiecte : 613 la matematică, 570 citit şi 580 la ştiinţe. Dar deoarece China a ales să publice doar rezultatele elevilor din Shanghai pe când restul statelor au prezentat rezultatele la nivel naţional, indică faptul că elevii din restul Chinei nu sunt la fel de bine pregătiţi în subiectele testului. Practic, prin această acţiune China trişează dar acest fapt nu subminează dominaţia statelor asiatice din vârful acestei ierarhii. Suprinzătoare este absenţa Finlandei din primele poziţii ţinând cont că în anii precedenţi această se numără printre primele state. La polul opus, predomină state din America de Sud, dar şi Qatar, Indonesia iar  Peru ocupă ultima poziţie la toate cele trei subiecte cu punctaje de 368, 384, respectiv 373. În retrospectivă, poziţia României nu a variat foarte mult pe parcursul celor trei studii la care a participat dar în privinţa punctajului obţinut se remarcă o creştere medie de 30 de puncte pe ansamblu, punctaj care deşi este un semn bun, luat în contextul evoluţiei punctajelor celorlalte state, evidenţiază stagnarea competitivităţii globale.  

Relevanţa acestui studiu internaţional asupra sistemelor de educaţie din cele 65 de state participante a fost elocvent evidenţiată de afirmaţia unui reprezentant OECD, Andreas Schleicher, conform căreia ,,educaţia de astăzi este economia de mâine’’. Corelaţia dintre educaţie şi economie este evidenţiată şi de faptul că majoritatea statelor cu un produs intern brut pe cap de locuitor ridicat au avut rezultatele mai bune, Qatar fiind o excepţie a acestui tipar. O corelaţie deloc surprinzătoare este cea dintre bugetul educaţiei şi rezultatele obţinute.

Adevărata valoarea a acestui studiu rezidă în comparaţia sistemelor de educaţie din diferite state. Această comparaţie implică două aspecte semnificative. În primul rând, se poate determina  competenţa persoanelor la nivel global. Este o stare de fapt că ,,într-o economie globală, îmbunătăţirea faţă de standardele naţionale nu este o măsură a succesului. Competiţia este globală.’’, afirmă Andreas Schleicher. Iar în al doilea rând, prin această comparaţie se poate determina ce model al sistemului de educaţie funcţionează cel mai bine astfel încât şi alte state să poate implementa măsurile adecvate pentru ca sistemul lor de educaţie să aibă o performanţă la fel de înaltă.

În ciuda faptului că există numeroşi critici care dezaprobă şi infirmă rezultatele studiului PISA, acesta rămâne totuşi o unealtă relevantă şi valoroasă prin care se poate modela educaţia viitoarelor generaţii printr-o analiză retrospectivă a deciziilor luate în privinţa sistemului şi cum aceste decizii au afectat rezultatele testului.    


[1] Programme for International Student Assessment (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor)
[2] Organization for Economic Co-operation and Development ( Organizația pentru Cooperare si Dezvoltare Economică)
[3] http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/

Despre Luchian Emil

Vezi și

Taiwan – importanța strategică a unui teritoriu insular nerecunoscut global

Conflictul început de liderii Rusiei în Ucraina a determinat analiștii politici să își îndrepte atenția, …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *