Home / A fost azi în lume / 2021 / Cum a ajuns Franța în topul statelor cu cele mai bune politici de protejare a mediului

Cum a ajuns Franța în topul statelor cu cele mai bune politici de protejare a mediului

Cu toții trebuie să facem față schimbărilor climatice care pot provoca efecte ireversibile atât asupra mediului în care suntem obișnuiți să trăim, cât și asupra stilului de viață zilnic, și, totuși, în cele mai multe cazuri, zbuciumul cotidian ne poate face să acordăm mult prea puțină importanță unor astfel de probleme și să permitem amânarea unor demersuri cât mai rapide, fără ca măcar să fim pe deplin conștienți de pericolul la care ne expunem pe termen lung. 

Importanța pe care oamenii o acordă măsurilor de protejare a mediului înconjurător variază de la o regiune la alta, de la un stat la altul și de la un context socio-economic și politic la altul, însă stă în puterea fiecăruia să adopte o perspectivă mai eco-friendly, în măsura în care este posibil, mai ales din ipostaza de contemporani ai unei ere digitalizate în care fluxul de informații circulă nestingherit în mediul virtual. Astfel de perspective pot fi descoperite atunci când ne uităm la modelele pe care le putem avea chiar în jurul nostru, la un simplu click distanță. Deși diferențele între termenii dihotomiei teorie-practică sunt semnificative indiferent de tematica subiectului abordat, putem totuși să desprindem o fărâmă de realitate din experiențele celor care monitorizează progresul politicilor de mediu pe teren. 

Articolul de față își propune să descrie această fărâmă de realitate, așa cum este ea percepută atât de statul francez, cât și de locuitorii săi, și să sporească nivelul de conștientizare printr-un exemplu pozitiv, cuprinzând și cele mai relevante informații disponibile pe această temă, dar și experiența pe care am acumulat-o locuind aici, timp în care observ și îmi însușesc cu mult entuziasm practicile eco-friendly pe care parizienii din jurul meu le urmează rutinar, fără să mai pară un efort special grija față de mediul înconjurător. 

O schimbare pozitivă a stilului de viață

Sursa: Reuters

Aparținând generației tinere a țării mele și fiind înconjurată de multe cunoștințe care prețuiesc și conștientizează necesitatea convertirii la un stil de viață care să reducă impactul negativ al activităților cotidiene asupra mediului, nu pot să nu remarc, asemenea modelului pe care îl întâlnesc în Franța, că schimbările pozitive sunt mult mai rapide și mai eficiente atunci când majoritatea reușește să acționeze colectiv în privința unor chestiuni atât de importante. Bineînțeles, efortul fiecăruia rămâne cel mai important punct de plecare, însă, cu toate acestea, locuitorii multor țări nu și-au format încă obiceiul de a acționa colectiv. Faptul că cei din jurul tău pot să nu adopte un comportament constant legat de modul în care își însușesc practicile ecologiste, te poate face și pe tine să te abați din când în când, fără a fi rău intenționat, de la conștiinciozitatea rutinei eco-friendly pe care ai decis să o urmezi. Deși la început crezi că poți părea ridicol sau exagerat doar pentru ca alegi să depui constant eforturi în acest sens, trebuie să fii convins că la un moment dat nu doar că toate aceste demersuri îți vor intra în obișnuință și nu vor mai fi resimțite ca fiind aparte, ci și de faptul că vei fi o inspirație importantă pentru cei din jurul tău: ceea ce ne aduce față în față cu spiritul colectiv de inițiativă al cetățenilor francezi. 

Desigur, șocul cultural are rolul său atunci când, pentru un moment, schimbi peisajul confortabil de acasă și te lovești de mentalități diferite. Cu toate acestea, merită să încercăm să înțelegem cum și de ce în alte colțuri ale lumii practicile ecologice funcționează mai bine, au mai mult succes și sunt mai populare în rândul populației.

Franța, fruntașă în clasamentul EPI 

EPI sau Environmental Performance Index, este un mecanism de cuantificare a performanței pe care politicile unei țări reușesc să o stabilească prin implementarea acestora. EPI măsoară tendințele și progresul fiecărei țări, ceea ce oferă guvernelor un feedback pentru aplicarea unor politici de mediu eficiente. Aceste măsurători permit țărilor și să estimeze cât de aproape sunt de îndeplinirea obiectivelor stabilite, prin aprecierea sănătății mediului și a vitalității ecosistemului. În 2016, Franța se clasa pe locul al doilea în clasamentul EPI, având un indice cumulat cu valoarea 83.95, după Elveția care se bucura de un indice cu valoarea 87.42. În urma evaluării din 2020, Franța a coborât pe a cincea poziție în clasament, având indicele 80 și aflându-se la 2.5 puncte de prima țară clasată, Danemarca. Bineînțeles, mulți factori contribuie la stabilirea acestor indici, iar evaluarea se mulează pe noile provocări apărute odată cu trecerea timpului. Coborârea în clasamentul EPI nu înseamnă, însă, că lucrurile se înrăutățesc, ci indică faptul că de la an la an progresul unor țări și eficiența măsurilor adoptate variază și oferă un cadru de comparare pentru descoperirea unor modele de politici ecologice care să devină cât mai eficiente. 

Clasându-se pe a cincea poziție din clasament între cele 180 de țări evaluate, Franța a obținut un scor perfect (100) pentru salubrizarea apei și gestionarea emisiilor poluante. Țara se situează pe locul patru în răspunsul acordat combaterii problemelor climatice și pe locul cinci pentru protejarea biodiversității. Printre cele mai populare inițiative ale Franței se află construirea unui kilometru de autostradă din materiale reciclabile între Pons și Saint-Aubin, în sud-vestul Franței, de către compania franceză Vinci, în 2017, după ce în 2016 un kilometru de drum a fost construit din panouri solare în Tourouvre-au-Perche, Normandia, cu scopul de a produce suficientă electricitate pentru întreaga rețea de iluminare publică a orașului. De asemenea, mai multe lanțuri de supermarketuri, precum și gigantul Auchan, au încurajat producțiile agricole locale, descurajând în același timp risipa alimentelor nevândute care se încadrau în standardele de calitate pentru consumatori. 

Surse: Zero Waste France

ECO-Transport 

Rețelele de transport sunt bine fluidizate pe întregul teritoriu al țării. Traficul feroviar se bucură de una din cele mai dezvoltate și calitative infrastructuri din Europa, iar datorită circulației foarte bine ramificate a trenurilor și a intervalelor restrânse de timp pentru o călătorie care presupune traversarea unor distanțe cu adevărat impresionante, gradul de renunțare la deplasările cu ajutorul mașinilor personale a crescut în foarte multe dintre situații. Călătoria cu trenul în Franța poate fi considerată de unii un soi de delectare personală, dat fiind faptul că poți ajunge oricând, oriunde, rapid, economisind cheltuielile unei mașini proprii și bucurându-te de peisajele pe care le poți vedea în timp ce traversezi diferite zone. 

Un alt mod prin care Franța poate face un pas în față când vine vorba de alegerea de a promova căile de transport eco-friendly, este rețeaua de transport în comun întâlnită în marile zone urbane, cele care de obicei riscă să devină cele mai importante surse de poluare masivă. Pentru a putea oferi o perspectivă cât mai reală, voi lua exemplul Parisului, nu doar pentru că este orașul în care pot observa cel mai bine cum sunt implementate politicile ecologice, ci și pentru că este unul dintre cele mai turistice orașe de pe întreg mapamondul, dublat în același timp de statutul de capitală europeană, iar mobilitatea persoanelor este extrem de importantă. Transportul public din capitală cuprinde o rețea de metrou extrem de bine ramificată ce însumează în prezent 304 stații, o rețea de tramvaie și una de autobuze, precum și rețeaua de trenuri interne RER care cuprind atât zona de centru, cât și întreaga zonă metropolitană a orașului, acoperind în unele cazuri și distanțe de mai mult de 30 de km în afara orașului și oferind tuturor celor care sunt nevoiți să se deplaseze în afara capitalei șansa de a avea un acces facil și foarte eficient la un mijloc de transport până la locul de muncă. 

Faptul că aceste linii de acces există nu este suficient, iar ceea ce contează cu adevărat este dacă statul francez a reușit să asigure și o frecvență a mijloacelor de transport în comun care să încurajeze despărțirea de vehiculul personal. Ei bine, în acest sens putem spune că, în cadrul strategiei utilizate de autoritățile franceze, stațiile mijloacelor de transport în comun sunt dese (astfel că nu poți depinde de un singur autobuz sau metrou în interiorul Parisului) și foarte numeroase, iar, în cazul metroului, timpul de așteptare este foarte mic, de circa 2 minute la apogeul orelor de vârf, până la 5-6 minute în serile de weekend sau în alte intervale în care fluxul de călători este foarte scăzut. Dat fiind faptul că întreaga capacitate a sistemului de transport nu doar că reușește să facă față fluxului zilnic de călători, ci rămâne și cel mai rapid mod de a ajunge la destinație, locuitorii orașului nu sunt la fel de atașați de ideea de a avea permis de conducere sau de a deține o mașină proprie așa cum, spre exemplu, încă este cazul în alte părți ale Europei. 

Sursa: Wanderlast Crew

Mai departe de atât, transportul eco este încurajat în mod constant atât prin achiziționarea de vehicule hibride sau electrice pentru transportul în comun, cât și prin stimularea locuitorilor de a-și cumpăra sau de a închiria, la prețuri foarte accesibile, biciclete sau mijloace alternative de transport electrice. De exemplu, în timpul primului lockdown din 2020, administrația orașului a transformat aproximativ 65 de kilometri de drum în benzi special amenajate pentru biciclete, denumite de locuitori și „corona pistes” („pistele corona”), și a fost interzis traficul mașinilor pe Rue de Rivoli, care se întinde de la Muzeul Luvru și până la Place de la Bastille. Aproximativ 7% din populația urbană se estimează că va merge fără mașină de la începutul anului viitor. În plus, consiliul local intenționează să cheltuiască circa 250 de milioane de euro în următorii ani pentru dezvoltarea pistelor de biciclete, tocmai pentru ca acest tip de transport să poată detrona uzul mașinii personale până în 2025.

ECO-Ambalare și ECO-Reutilizare  

Un aspect foarte important pe care îl poți remarca după foarte puțin timp petrecut aici este grija din ce în ce mai mare pe care oamenii o au față de reducerea cantității de plastic folosite în industria consumeristă. Te poți plimba îndelung pe străzile orașului fără să observi pe cineva cărând vreo pungă de plastic sau luând vreo gustare ,,to go”, la terasă ori în parc, care să nu fie ambalată în materiale biodegradabile. În acest sens, Franța continuă să consolideze politicile ecologice prin care să determine populația să continue lupta împotriva deteriorării ecosistemului terestru. Ultimii 3 ani au adus o serie importantă de măsuri legislative care servesc obiectivului de a diminua consumul de plastic și de a elimina emisiile de combustibili fosili utilizați în industriile prelucrătoare. Încă de la începutul anului 2020, Franța a interzis uzul produselor de unică folosință din plastic (farfurii, paie, tacâmuri, pahare, pungi ș.a.m.d), în urma unei legi adoptate la sfârșitul anului 2019. Interdicția a fost aplicată împotriva consumului unora dintre cele mai frecvente produse poluante, dar nu reglementa folosirea plasticului în general, în cazurile în care materialele plastice de unică folosință sunt utilizate ca material de ambalare. 

Sursa: RFI

După acest prim pas, conducerea statului a decis să suplimenteze demersurile în aceeași direcție prin adoptarea legii nr. 105/2020 care prevede minimizarea cantității de deșeuri și reutilizarea tuturor resurselor cât mai mult cu putință. Astfel, Guvernul a publicat o listă de aproximativ 30 de fructe și legume care vor trebui vândute fără ambalaje din plastic de la 1 ianuarie 2022. Estimările autorităților au indicat că 37% din fructele și legumele de pe piață sunt vândute în ambalaje din plastic, iar renunțarea la acest tip de ambalare poate reduce cantitatea de deșeuri cu un miliard de articole inutile de ambalaj din plastic pe an.

O altă inițiativă, din ce în ce mai populară pe continentul european, este intrarea în rețeaua de distribuție de mâncare a companiei daneze ,,To Good To Go” în 2016. Această aplicație permite rezervarea unui coș-surpriză, la alegere, din restaurantele partenere. Spunem coș-surpriză pentru că acesta va fi alcătuit din produsele pe care restaurantul le are în plus în ziua respectivă, fie din cauza supraproducției, fie din cauza unui flux mai mic de clienți. Fiecare restaurant partener își poate seta intervalul orar în care observă că are mai multe produse decât cele necesare fluxului de vânzare, așa că există atât o gamă largă de variante (de la mâncare gătită, la dulciuri, patiserie, băuturi și alimente din supermarket-uri), cât și o mulțime de intervale orare în care oricine se poate integra, în funcție de program. Partea cea mai interesantă este că aceste coșuri sunt vândute la prețuri extrem de mici, așa că reprezintă un prilej foarte bun de a avea mâncare pe săturate pentru o sumă de bani foarte redusă, dar care să corespundă normelor de vânzare și care să nu fie irosită fără motiv. Franța este una dintre cele 14 țări europene care fac parte din rețeaua Too Good To Go în prezent, iar aplicația se bucură de un real succes încă de la intrarea pe piață. Promovată și în cadrul inițiativei Zero Waste Europe, afacerea eco-friendly reușește să stopeze aruncarea și irosirea inutilă a milioane de produse culinare anual.

Sursa: europa.eu

Viitorul verde – o opțiune dezirabilă? 

Schimbarea peisajului urban nu este ceva ce majoritatea asociază cu imaginea Franței, și cu atât mai greu cu cea a Parisului, mai ales atunci când ne amintim de impunătoarele monumente, clădiri istorice și bulevarde celebre. Cu toate acestea, capitala statului francez plănuiește să devină cel mai ,,verde” oraș European până în 2030. Primarul orașului, Anne Hidalgo, a plasat ferm politicile ecologice în prim-planul campaniilor sale electorale încă de când a fost aleasă pentru prima dată în 2014. Și, spre deosebire de alți lideri politici din întreaga lume, Hidalgo acționează în baza acestui plan. Pe lângă construirea pistelor pentru biciclete, demers amintit anterior, mai multe zone ale orașului au fost închise traficului de mașini și au fost transformate în rute pietonale. Începând din anul 2024, toate mașinile diesel vor fi interzise în oraș, iar până în 2030 se va întâmpla la fel și în cazul automobilelor pe benzină. 

În același timp, planurile urbanistice în desfășurare prevăd plantarea unor „păduri urbane” în vecinătatea unor repere turistice importante, inclusiv în fața primăriei – Hôtel de Ville, precum și în zonele Gare de Lyon și Opéra Garnier. Până în 2026, primarul Hidalgo s-a angajat să planteze peste 170.000 de copaci în capitală, țintind ca un procent de peste 50% din oraș să fie acoperit de suprafețe verzi până în 2030. Pe măsură ce Parisul se pregătește să găzduiască Jocurile Olimpice din 2024, administrația orașului intenționează, de asemenea, să ofere multor alte obiective turistice un nou aspect ,,verde”. Zona din jurul Turnului Eiffel urmează să fie transformată într-un parc extraordinar chiar la timp pentru jocuri, iar astfel de exemple pot continua. Totuși, planurile urbanistice își propun să aibă o acoperire temporală cu mult dincolo de Jocurile Olimpice din 2024. Până în 2030, cea mai faimoasă stradă din Paris, Champs-Élysées, ar trebui transformată într-o adevărată grădină, ca parte a unei reamenajări masive în valoare de 250 de milioane de euro. Acest plan include reducerea numărului de benzi pentru mașini de la patru la două, crearea de noi zone pietonale și plantarea mai multor șiruri de arbori care îmbunătățesc calitatea aerului de-a lungul bulevardului de 1,9 km lungime.

Photograph: PCA-STREAM

Desigur, cu toții suntem aici pentru a vedea cum aceste promisiuni vor deveni realitate, iar aceste inițiative făgăduiesc, pentru un moment, angajamentul către un stil de viață mult mai prietenos cu mediul înconjurător. Cu toate acestea, cu riscul de a părea un peisaj utopic, cel mai important aspect rămâne încurajarea tuturor schimbărilor care ar putea aduce orice beneficiu ecosistemului și care s-ar putea materializa în avantaje considerabile în lupta contra modificărilor climatice. Deși cu siguranță ați auzit până acum că în curând va fi prea târziu să ne preocupăm de însănătoșirea propriei planete, prezentul ne poate da șansa de a elimina posibilitatea în care degradarea mediului să devină complet ireversibilă.

SURSE:

Despre Ana Miruna Toma

Vezi și

Sursa foto: Reuters

A fost 19 martie în lume – Donald Trump a reiterat angajamentul SUA față de NATO, Vladimir Putin a câștigat al cincilea mandat ca președinte al Rusiei, iar Organizația Mondială a Meteorologiei (WMO) a confirmat că 2023 a fost cel mai cald an înregistrat

Material realizat de Mihai Turcu Ministrul chinez al Afacerilor Externe, Wang Yi, a început o …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *