Recentele evenimente din Ucraina au adus în prim-planul agendelor de ştiri internaţionale drama unei naţiuni care a încercat să se desprindă de influenţa mamei-Rusia şi a sfârşit călcată în picioare de trupele lui Putin care au invadat Crimea. Dar protestele din piaţa Maidan, care au început paşnic şi au degenerat până s-a ajuns la pierderea a zeci de vieţi omeneşti, reprezintă doar punctul culminant al unei stări de revoltă împotriva unui sistem corupt, opresiv, pro-rus şi simpatizant al cenzurii. Iar pentru ucrainenii revoltaţi, la fel cum s-a întâmplat şi în multe alte cazuri, unul din răspunsurile paşnice, dar puternice, este oferit societăţii de cineaşti şi camerele lor de filmat. Aceasta şi pentru că, atunci când exprimarea este filtrată de un aparat de cenzură, iar propaganda unui sistem încearcă să ocupe întregul spaţiu mediatic, cultura de rezistenţă se transformă într-o stare ce uneşte mai mult decât nişte speranţe şi pune umărul la mobilizarea celor care, la un moment dat, aleg să rupă tăcerea.
Angry Ukrainians este o astfel de formă de cultură, prezentă în cadrul Festivalului Internaţional de Film NexT (3-7 aprilie). O selecţie de 7 scurtmetraje care reflectă starea societăţii ucrainene din ultimii ani şi conturează motivele din spatele protestelor violente va fi proiectată duminică, 6 aprilie, de la ora 18:00, la cinema Elivra Popescu, respectiv de la ora 21:00, în localul J’ai Bistrot.
Unul dintre subiectele fierbinți actuale vor fi puse în discuție la Festivalul Internațional de Film NexT (3 -7 aprilie), în programul special Angry Ukrainians, o selecție de 7 scurtmetraje care reflectă starea societății ucrainene din ultimii ani și conturează motivele din spatele protestelor violente recente.
Angry Ukrainians aduce la București o selecție din seria „Assholes. Arabesques”, creată de valul „Ucrainenilor furioşi“, apărut în mijlocul crizei economice din 2009, când mai mulți cineaști şi-au unit resursele pentru un almanah de scurtmetraje cu buget redus. Personajul principal al culegerii este „nesimțitul” /„tâmpitul“, ca simbol al succesului şi al stilului de viaţă din azi. Un fenomen social disecat de regizori este emigrarea: „De ce vor ucrainenii să evadeze din ţara lor? De ce se simt ca nişte străini acasă?”.
În Plăcinta, toată lumea se cunoaște cu toată lumea într-un orășel de provincie – bătrânele, adolescenţii, poliţia, mafia locală…; un bătrân rămas singur, după ce copiii i-au plecat în străinătate, decide să facă pe Dumnezeu în Îngerul morţii; din cauza zelului unui muncitor, o femeie nu mai apucă să-și incinereze soțul decedat – e intriga din Fără OMG.
Julia Sinkevych, producătoare executivă a Festivalului de la Odessa și membră a juriului NexT, va sta de vorbă cu spectatorii după proiecția de la Elvira Popescu.
De asemenea, din cadrul programului NexT, vor face parte şi o serie de scurtmetraje ale unor cineaşti deja celebri pentru a mai apărea în compeţie, dar ale căror filme sunt prea bune ca să lipsească din lista de proiecţii, grupate în secţiunea „Arthouse Shorts”. În program intră Redemption, de Miguel Gomes, A Running Jump al lui Mike Leigh, Walker, de Tsai Ming-Liang, Swimmer, în regia lui Lynne Ramsey și Cactus River, de Apichatpong Weerasethakul. Filmele pot fi vizionate pe 6 aprilie, de la 21.00, la Cinema Elvira Popescu.
„Arthouse Shorts demonstrează că scurtmetrajul nu este un gen minor sau un fel de ciornă pentru realizatorii care se pregătesc să debuteze în lungmetraj”, argumentează co-selecționerii Irina Trocan și Andrei Rus. Filmele sunt semnate de nume consacrate, ca Lynne Ramsey (We Need to Talk About Kevin), Apichatpong Weerasethakul (Palme d’Or, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives), Tsai Ming Liang (Leul de Aur, Vive L’Amour), Mike Leigh (Palme d’Or, Secrets & Lies) și Miguel Gomes (Premiul pentru inovație la Berlin cu Tabu).
Totodată, duminică, pe 6 aprilie, de la ora 21.00, în Club Control, va fi proiectat Little Gay Boy, de Antony Hickling, în programul special LGBT. Filmul în trei părți urmărește experiențele sexuale ale unui adolescent aflat în căutarea propriei identități. La final, regizorul Antony Hickling va răspunde întrebărilor publicului, într-o sesiune de Q&A.
Programul integral poate fi consultat aici: http://www.nextfilmfestival.ro/program/
Festivalul Internaţional de Film NexT este organizat de Societatea Culturală NexT. Cea de-a opta ediție va avea loc între 3 și 7 aprilie, la Cinema Studio, Elvira Popescu, CinemaPro, Club Control, J’ai Bistrot, Club Spice, Ceainăria Cărturești. Abonamentele şi biletele pot fi cumpărate deja, în avans, de pe www.eventbook.ro și de la Librăria Engleză Anthony Frost. Din 3 aprilie, vor fi puse în vânzare și la casieriile Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu şi CinemaPRO (4 aprilie, pentru Oscars Night).
ARTHOUSE SHORTS
Mântuire / Redemption, Miguel Gomes (Portugalia, 2013, 26′)
Pe 21 ianuarie 1975, într-un sat din nordul Portugaliei, un copil le scrie părinţilor lui în Angola să le povestească ce trist e acasă… Pe 13 iulie 2011, în Milano, un bătrân îşi aminteşte de prima dragoste…
Salt din alergare / A Running Jump, Mike Leigh (Marea Britanie, 2012, 35′)
Gary e pe punctul de-a cumpăra o maşină la mâna a doua de la Perry, un dealer dubios. Dar Derek, proprietarul unui garaj, refuză să îl lase pe Perry să ia maşina până când nu plăteşte reparaţiile care i s-au făcut.
Călătorul / Walker, Tsai Ming-Liang (2012, 26′)
Un călugăr înveşmântat în robă merge pe străzile aglomerate din Hong Kong – o demonstraţie de calm, linişte şi răbdare, în lumea frenetică din ziua de azi.
Înotătorul / Swimmer, Lynne Ramsey (Marea Britanie, 2012, 18′)
Filmul pătrunde în mintea unui înotător de rezistenţă, în timp ce străbate apele Angliei, folosindu-se de sunete şi imagini pentru a-i penetra gândurile, senzaţiile, visele, coşmarurile, amintirile, evadarea.
Cactus River, Apichatpong Weerasethakul (Thailanda, 2012, 10′)
„Peste atâţia ani, femeia al cărei nume era pe vremuri Jenjira, mi-a făcut cunoscut acest râu, viaţa lui, istoria lui şi mi-a spus ce credea despre viitorul lui iminent.“ (AW)
ANGRY UKRAINIANS
Fără OMG / No GMO / Bez GMO, Larisa Artiugina (2012, 10′)
O femeie tânără îşi pierde soţul într-un accident tragic. Se hotărăşte să îl incinereze, dar întârzie la ceremonie. Un muncitor a depus deja rămăşiţele soţului ei în crematoriu.
Hamburg, Volodymyr Tykhyy (2012, 7′)
Toată viaţa Bohdan a visat să călătorească şi să vadă lumea. Iar acum visul i se îndeplineşte… într-o anumită măsură.
Plăcinta / The Pie / Pyrig, Yuriy Kovalyov (2012, 16′)
Într-un orăşel de provincie din Ucraina, toată lumea se cunoaşte cu toată lumea şi trăiesc cu toţii ca într-o mare familie. Bătrânele, adolescenţi, poliţia, mafia locală… Şi fiecare îşi primeşte porţia lui din plăcintă.
Îngerul morţii / Death Angel / Yangol smerti, Volodymyr Tykhyy (2012, 20′)
Unchiului Tolya i s-a spânzurat nevasta, iar copiii au plecat în străinătate. Nu mai are pe nimeni şi suferă de singurătate. Aşa că începe să vorbească cu Dumnezeu. Şi cum acesta nu răspunde rugăciunilor robului său, unchiul Tolya decide să joace rolul lui Dumnezeu.
O femeie frumoasă / Beautiful Woman / Krasyva zhinka, Alyona Alimova (2012, 14′)
El a sedus-o. Ea a crezut că e vorba de dragoste. Curând a rămas dezamăgită. O minţise. Aşa că s-a hotărât să emigreze. De mână cu toată Ucraina?
O întâlnire / A Date / Pobachennya, Yevgen Matviienko (2012, 12′)
Ania este o actriţă la început de drum, cu un copil mic şi fără soţ. Trebuie să-şi găsească tot felul de slujbe ca să-şi poată creşte fiul. Într-o zi, clientul ei regulat o anunţă că pleacă pentru totdeauna.
Barba / The Beard / Boroda, Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk (2012, 25′)
Bătrânul duce o viaţă obişnuită, hrăneşte găinile, îşi fumează mahoarca, merge la pescuit şi se uită cum curge râul. Dar nimeni nu ştie ce-i în mintea lui…
LGBT
Little Gay Boy
Franţa, 2011 / 2012 / 2013, 73′
Regizor: Antony Hickling
Filmul este alcătuit din trei părţi, care spun povestea lui Jean-Christophe, o călătorie iniţiatică de la naştere până la o extremă re-naştere. Este copilul unei mame prostituate, pe care o întâlnim în treacăt, şi al unui tată absent. Ca adolescent, Jean-Christophe experimentează cu propria sexualitate, întrecându-şi limitele identităţii, până când în cele din urmă îşi întâlneşte tatăl la care a visat toată viaţa.