Home / CulturALL / Interviu cu Alexandru Solomon, directorul festivalului One World Romania: „Ceea ce azi pare de la sine înţeles, cu 50 de ani în urmă era o extravaganţă”

Interviu cu Alexandru Solomon, directorul festivalului One World Romania: „Ceea ce azi pare de la sine înţeles, cu 50 de ani în urmă era o extravaganţă”

afis-one-world-romania-2014-ro-2

One World Romania, singurul festival de film documentar dedicat drepturilor omului, pregăteşte pentru cea de-a 7-a ediţie o nouă porţie de provocări ale prejudecăţilor şi dezbateri de calitate atât în sălile de cinema, cât şi cu ocazia evenimentelor conexe cu care şi-a obişnuit publicul.

Pe 17 martie, la Cinema Pro, are loc deschiderea festivalului, iar din 18 martie, la Cinema Studio, Elivre Popescu, şi Muzeul Ţăranului Român, au loc proiecţiile celor 50 de filme adunate în acest an sub sloganul „cine-luptă”.

Despre ediţia din acest an l-am rugat pe directorul festivalului, regizorul şi producătorul de film documentar Alexandru Solomon, să ne răspundă la câteva întrebări.

– Chiar am ajuns după un sfert de veac de la evenimentele din ’89 să fie nevoie să ne luptăm pentru drepturile omului în România?

Alexandru Solomon: Drepturile omului nu sunt un bun dobândit pentru totdeauna, nici măcar în țările unde democrația funcționează de 250 de ani, nu de 25. Pe de o parte, festivalul nostru încearcă să arate că pentru ca aceste drepturi să fie garantate, e nevoie de un efort comun, continuu, care se adaptează mereu la schimbările din societate. Ceea ce azi pare de la sine înțeles, cu 50 de ani în urmă era o extravaganță.

– Ca director al singurului festival de film documentar dedicat drepturilor omului din România, ce importanţă simţiţi că are un astfel de eveniment pentru public şi cât de uşor este să-l realizaţi în fiecare an?

Alexandru Solomon: Cred că putem contribui cumva la dezvoltarea societății civile, la deschiderea unor ferestre spre lume (”one world” înseamnă, nu-i așa, o singură lume), la inițierea unor dezbateri publice, la crearea gustului pentru documentar ca formă de film ce te învață să privești lumea fără ochelari de cal și să devii sensibil la tot felul de probleme general umane. Ușor nu este să-l organizăm, pentru că nu avem stabilitate financiară de la an la an, dar și pentru că în fiecare an ne propunem mai mult și ne diversificăm și acțiunile de dincolo de limitele propriu-zise ale festivalului din București: programul On Tour prin țară, ateliere pentru profesori și elevi, evenimente speciale, publicarea unor titluri pe dvd, etc.

– Ca în fiecare an, oferta One World nu se rezumă doar la proiecţii de film documentar. Dintre evenimentele conexe, anul acesta propuneţi un „circuit turistic al şpăgii” şi un alt eveniment privind „turismul corupţiei”. Ce îşi propun aceste evenimente să ofere publicului? Se vor trezi participanţii cu o descindere a DNA-ului sau cu o intervenţie a jandarmeriei sau e totul „rezolvat” deja ca sa “nu fie probleme”?

Alexandru Solomon: Evenimentele de care vorbiți încearcă să abordeze corupția și pe corupți cu sarcasm și creativitate, pentru ca fenomenul să fie discutat, prezentat ca un monstru din sufragerie și să nu devină o obișnuință banală.

Dar avem și altele, cel puțin la fel de interesante: o discuție despre teatrul documentar cu câțiva dintre cei mai activi regizori tineri din acest domeniu, o prezentare a lui Dan Perjovschi și a modului în care desenele lui au devenit activiste, sau o dezbatere intitulată ”Kleptocrația” organizată în parteneriat cu Expert Forum. Modelul care ne place este unul participativ: de aceea am și propus unor asociații să adopte câte un documentar cu care se pot identifica, pe care să îl promoveze și care să le promoveze cauzele; 12 organizații au răspuns invitației noastre.

– „Actul de a filma nu este niciodată inocent” – aşa începe descrierea masterclassului ţinut de Marcel Lozinski. Ce ar trebui să ştim despre opera lui Lozinski şi la ce să ne aşteptăm dacă dorim să participăm la masterclass?

Alexandru Solomon: Lozinski e unul din cei mai interesanți cineaști contemporani, a traversat cu demnitate perioada comunistă, a preferat să nu mai lucreze în condițiile Legii Marțiale din Polonia după 1981, a filmat pentru sindicatul Solidaritatea și a fost nominalizat la Oscar. În plus are o operă foarte specială: fiecare film din cele zece pe care le prezentăm are o cheie cinematografică aparte, uneori amestec de mijloace de ficțiune cu strategii documentare, alteori road-movie sau mizanscenă provocatoare. Mă aștept ca masterclass-ul să fie un regal, o lecție de cinema și de viață.

– Din secţiunile sub care au fost împărţite filmele din acest an, One World acordă o atenţie deopotrivă trecutului, cât şi temelor fierbinţi din prezent. Care credeţi că sunt filmele care au cele mai mari şanse să umple sălile de cinema?

Alexandru Solomon: Nu știu care va umple sălile – dar eu aș vrea să vă invit la câteva. ”American Vagabond” e un film foarte emoționant despre doi puști care se mută la San Francisco, pentru că își pun toate speranțele în acel oraș – dar orașul nu se dovedește deloc așa de primitor; ”Bye-way” e un documentar despre 8 kilometri de autostradă din Cehia, care durează 13 ani să fie finalizată din cauza neputinței statului dar și a opoziției ecologiștilor, ”Mission Congo” vorbește despre o mega-operațiune umanitară montată de un politician ultra-conservator american sub masca caritabilă a religiei, iar ”The Art of Disappearing” spune povestea unui preot voodoo care a trăit revoltele din Polonia de la începutul anilor 1980. Toate sunt foarte speciale.

– Anul trecut, la One World am putut vedea zeci de documentare nu numai despre o varietate de subiecte, dar care au fost apreciate şi la nivel internaţional prin premiile acordate sau publicul numeros care le-a vizionat. Dintre toate acestea, ma refer mai ales la „The Act of Killing”. Vor mai fi şi în selecţia din 2014 a One World Romania filme care intuiţi că se pot înscrie cu şanse reale în cursa pentru obţinerea unor premii prestigioase, inclusiv Oscarul?

Alexandru Solomon: Cred că ”Ukraine is not a brothel” – datorită conjuncturii de azi – are destule șanse. Dar Oscar-urile sunt o enigmă, e foarte greu de prevăzut ceva și, după cum am văzut, și anul acesta membrii Academiei au preferat un film călduț, care nu deranjează pe nimeni, în loc să premieze ”The Act of Killing”, care e un film ce va modifica felul de a face documentar dar și situația politică din țara despre care vorbește – Indonezia. În rest, multe din filmele din programul nostru circulă cu mare succes prin alte festivaluri: ”The Family” a primit Cinema for Peace Award la Berlinale, în februarie, iar ”Judgment in Hungary” a fost premiat cu Marele Premiu la Praga, la One World, acum câteva zile.
– One World ajunge în 2014 la cea de-a şaptea ediţie. Cum ar fi rezumate în 7 cuvinte experienţele de până acum ale ediţiilor precedente?

Alexandru Solomon: Prospețime, Solidaritate, Umor, Non-conformism, Implicare, Curaj, Cinema.

Despre Adrian Călugăru

Vezi și

Algoritmul discriminării: Cum au contribuit platformele de socializare la propagarea urii față de minoritatea Rohingya

Material realizat de Delia Afilipoaie În luna septembrie a anului 2022, Amnesty International a publicat …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *