Home / Documentar / Există un viitor verde pentru Formula 1?

Există un viitor verde pentru Formula 1?

Material realizat de Mircea Andrei Cuciureanu

Formula 1 este competiția în cadrul căreia participă piloții de cea mai înaltă clasă, utilizând cele mai performante automobile, conform Federației Internaționale de Automobilism, fiind întotdeauna caracterizată prin curaj, imaginație, cercetare și progres. Acest sport este considerat la scară largă drept un circuit închis al pasionaților de viteză și al membrilor claselor superioare, campionatul mondial de F1 stârnește păreri împărțite în rândul opiniei publice. Cel mai mare semn de întrebare pe care l-a ridicat competiția de-a lungul anilor este sustenabilitatea acestui sport și efectele lui asupra mediului. În ultimii 7 ani, F1 alături de FIA au început procesul de modernizare atât a monoposturilor cât și a caravanelor echipelor, încet dar sigur începând procesul de diminuare a amprentei de carbon, țintind pentru neutralitatea sportului în anul 2030.

Schimbările de abordare au început din anul 2014, când a fost făcută trecerea de la motoarele V8 de 2.4 litri, la motoare hibride V6 de 1.6 litri. Decizia de a trece la era hibridă nu a fost primită cu prea mult entuziasm din partea fanilor (și chiar a unor piloți), dar a fost o schimbare necesară, atât pentru evoluția sportului, cât și pentru limitarea daunelor cauzate mediului prin cantitățile mari de CO2 emise. Această modificare, împreună cu modernizarea combustibililor folosiți și a pneurilor, a dus la scăderea rapidă, cu aproape 25%, a dioxidului de carbon produs de mașini. Motoarele noi consumă cu aproximativ 35% mai puțin combustibil și au devenit un reper pentru piața auto, din punctul de vedere al anduranței și al eficienței. Din cealaltă perspectivă, partea electrică a motoarelor este una dintre cele mai performante din lume, estimându-se că cercetarea și dezvoltarea acesteia a contribuit la filosofia din spatele a mai bine de un miliard de mașini hibride de pe piață. 

Monopostul Honda din 2007 a concurat cu un design care a dorit să atragă atenția asupra protejării mediului înconjurător și a fost considerat cel mai eco-friendly model care a concurat în acest sport.

Angajamentul F1 și susținerea FIA pentru dezvoltarea monoposturilor ce produc o amprentă de carbon neutră sunt încurajatoare, fiind vizibile de la sezon la sezon eforturile echipelor și ale inginerilor. Ultimele inovații constau în utilizarea integrală a combustibililor din deșeuri biologice și modificarea pneurilor folosite (sponsorul oficial, Pirelli, promite crearea unor compoziții mai rezistente, lucru ce ar ajuta atât la integritatea structurală a cauciucurilor din timpul curselor, cât și la reducerea cantității de resturi de cauciuc de pe circuit și din aer). 

Cu toate acestea, este Formula 1 un sport prietenos cu mediul? Nu, nu încă. În fiecare sezon sunt produse 256.551 de tone de CO2, fără a include mijloacele de transport ale spectatorilor. Din acest număr impresionant, 45% din dioxidul de carbon produs este cauzat de deplasarea caravanelor echipelor în jurul lumii și doar 0.7% de către mașini. Logistica transportării echipelor este zona care urmează să treacă în centrul atenției Federației Internaționale, implementarea reciclării materialelor și utilizarea energiei regenerabile devenind o parte integrală a caravanelor și Grand Prix-urilor de F1 până în 2025, conform președintelui FIA, Jean Todt.

Pe cât de impresionante par declarațiile și promisiunile oficialilor, acestea au fost primite de publicul larg cu un anumit grad de rezervă. Acțiunile sunt mai importante ca vorbele, iar unele dintre acțiunile F1 sunt în completă contradicție cu promisiunile făcute față de conservarea mediului. Liderii americani ai organizației au vrut să mute Marele Premiu al Braziliei de la Sao Paolo la Rio, lucru ce ar fi însemnat abandonarea unui circuit perfect funcțional și defrișarea a hectare întregi din pădurea Camboata. Din fericire proiectul a fost oprit, dar nu grație automobiliștilor, cât a secretatului pentru mediu, Eduardo Cavaliere, care, alături de guvernatorul statului Rio de Janeiro, au făcut față presiunilor aplicate de președintele Jair Bolsonaro. 

Formula E, versiunea electrică a Formulei 1, o nouă competiție creată pentru a atrage atenția asupra combaterii schimbărilor climatice, dar și pentru a satisface nevoile de PR ale marilor concerne din industria automobilelor

Un alt argument împotriva veridicității declarațiilor F1 și FIA este retragerea constructorului de motoare Honda din competiție. După ce a reușit să câștige multiple curse în ultimii doi ani, iar în sezonul 2021 are o șansă reală la titlul mondial, alături de Red Bull, fabricantul japonez a decis să părăsească sportul, pe motive legate de dezvoltarea motoarelor electrice. Liderii Honda au declarat că ultimii ani de Formula 1 au însemnat un ajutor important către dezvoltarea rapidă a tehnologiilor firmei, dar simt că nu pot ajunge la îndeplinirea scopurilor viitoare cât timp participă și în cadrul campionatului (obiectivele publice principale: două treimi din mașinile vândute să fie electrice până în 2030; amprentă neutră de carbon a producătorului până în 2050).

Un ultim punct major ce stârnește îngrijorare la adresa unui viitor prietenos cu mediul sunt sponsorii competiției, în special Aramco. Aramco a devenit sponsorul oficial al Formula 1, numele companiei fiind inclus în denumirea a multiple curse și fiind promovat pe toate circuitele, FIA acceptând chiar și adăugarea unui circuit de stradă în Arabia Saudită, ca parte a calendarului campionatului mondial. Aceasta nu este o imagine pozitivă pentru F1, date fiind atât acuzațiile multiple de încălcare a drepturilor fundamentale ale omului aduse Arabiei Saudite, cât și cele de până la 120 de milioane de tone de CO2 produse anual de compania petrolieră.   

Formula 1, la fel ca multe ramuri ale automobilismului, rămâne un sport cu circuit închis, cu investitori (și o mare parte a suporterilor) conservatori, ce nu sunt dispuși să facă sacrificii pentru salvarea mediului. Cu toate acestea, există inițiativă și efort, progresul este remarcabil și vizibil de la an la an și trebuie păstrată o atitudine pozitivă pentru viziunea ce poate moderniza și transforma F1 într-un sport „verde”.

Material realizat de echipa redacțională PoliticALL cu ocazia celebrării Zilei Pământului, în parteneriat cu proiectul Umanism în România.

Bibliografie

Cooper, Adam. 2020. Pirelli scraps 1800 F1 tyres after Australian GP cancellation. 14 Martie. Accesat Martie 27, 2021. https://www.motorsport.com/f1/news/pirelli-scraps-1800-tyres-australian-gp/4749317/.

—. 2021. Rio F1 track plans shelved by city officials. 02 Februarie. Accesat Aprilie 10, 2021. https://www.autosport.com/f1/news/rio-f1-track-plans-shelved-by-city-officials-5333576/5333576/.

Edmondson, Laurence. 2019. The environment will pose F1’s biggest challenge in the 2020s. https://www.espn.com/f1/story/_/id/28395224/the-environment-pose-f1-biggest-challenge-2020s.

Mitchell, Scott. 2020. WHY HONDA IS LEAVING FORMULA 1. https://the-race.com/formula-1/why-honda-is-leaving-f1/.

Mitchell, Scott, și Adam Cooper. 2019. F1 announces plan to offset 256,551-tonne carbon footprint. https://www.autosport.com/f1/news/f1-announces-plan-to-offset-256551-tonne-carbon-footprint-4985867/4985867/.

Phillips, Dom. 2020. Rio F1 racetrack plans add fuel to Brazil deforestation row. 15 Octombrie. https://www.theguardian.com/world/2020/oct/15/rio-f1-racetrack-plans-add-fuel-to-brazil-deforestation-row.

Stuart, Greg. 2021. Aero tweaks, new tyres and the cost cap: The 2021 F1 rules and regulation changes you need to know about. https://www.formula1.com/en/latest/article.aero-tweaks-new-tyres-and-the-cost-cap-the-2021-f1-rules-and-regulation.r1cq36aI6bvzMeZtiFru3.html.

Despre PoliticALL

Vezi și

A fost 23 septembrie în lume – Guvernul britanic anunță noi măsuri pentru reducerea taxelor, Consiliul ONU pentru Drepturile Omului a indicat că în Ucraina au fost comise crime împotriva umanității, iar Administrația Biden a anunțat o relaxare a sancțiunilor asupra serviciilor de internet din Iran

Material realizat de Maria Pițigoi Comisia specială a Consiliului ONU pentru Drepturile Omului a concluzionat …