Home / Politica si... / Alegeri / Elveția: proiectul de lege privind limitarea imigrației va fi gata până la sfârșitul anului

Elveția: proiectul de lege privind limitarea imigrației va fi gata până la sfârșitul anului

349895_Switzerland-referendumGuvernul elvețian a anunțat că va prezenta până la finalul anului 2014 proiectul de lege privind limitarea imigrației, după ce la sfârșitul săptămânii trecute a fost organizat un referendum în acest sens, informează Reuters.

În condițiile în care propunerea de reintroducere a cotelor privind imigranții a fost aprobată în urma consultării populare, Elveția riscă să-și piardă accesul privilegiat pe piața unică europeană. Astfel, Berna a cerul Ministerului de Externe să înceapă imediat negocierile cu Uniunea Europeană și cele 28 de state membre, contacte prin care ar trebui să se aducă la cunoștința blocului comunitar modul în care avansează lucrările în Elveția cu privire la acest subiect, dar care au și rolul de a clarifica interesele fiecărei părți în vederea  începerii de noi negocieri.

Blocul comunitar va urmări cu atenție modul în care Țara Cantoanelor va transforma în lege rezultatele referendumului, de vreme ce din 2002, Elveția, care nu face parte din bloc, a închieat un acord de liberă circulație cu UE. De altfel, președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a declarat că rezultatele referendumului vor avea ”consecințe grave” asupra relațiilor Elveției cu UE. Fără să menționeze niște măsuri concrete, liderul Executivului de la Bruxelles a sugerat că elvețienii ar putea pierde dreptul de a locui și lucra în interiorul blocului comunitar și că firmele din această țară s-ar putea confrunta cu o serie de dificultăți. Și președintele Parlamentului European, Martin Schulz, a avut o reacție similară după anunțarea rezultatelor consultării populare, afirmând că și alte tratate  încheiate între Elveția și UE ar putea fi puse acum sub semnul întrebării. Iar liderul socialist Hannes Swoboda aduce în discuție și posiblie represalii economice. ”Dacă Elveția suspendă imigrația din Uniunea Europeană, ea nu va mai putea conta pe toate beneficiile economice și comerciale de care se bucură în prezent”, a declarat Swoboda, citat de The Telegraph.

Pe de altă parte, în ciuda nemulțumirilor exprimate de Bruxelles, există voci care susțin că UE nu și-ar permite să pedepsească prea aspru Elveția. Într-o analiză publicată pe pagina electronică a The Telegraph, Daniel Hannan arată că în condițiile în care zona euro se confruntă cu probleme, iar în Confederația Elvețiană se înregistrează o creștere economică,  din comerțul liber dintre Țara Cantoanelor și UE, blocul comunitar are mai mult de câștigat. Potrivit analizei citate, un alt argument este acela că în cazul unui referendum similar organizat, de exemplu, în Franța, Germania sau Italia, majoritatea cetățenilor din aceste țări ar fi de acord cu impunearea unor restricții privind imigrația. Motiv pentru care, politicienii europeni, conștienți de acest aspect, sunt atât de nemulțumiți de opinia exprimată de elvețieni, susține Hannan. De asemenea, eurocrații privesc întraega situație ținând cont și de poziția Marii Britanii cu privire la imigrație. ”Dacă elvețienii pot modifica acordurile pe care le au cu Bruxelles-ul, de ce nu ar putea face asta și britanicii?”, se întreabă Daniel Hannan care este de părere că, în cele din urmă, UE va găsi o cale de a penaliza Elveția doar în mod simbolic.

Aprobat prin referendum cu 50,3%, proiectul care prevede ”sfârșitul imigrației în masă”, propus de dreapta populistă prevede reintroducerea unor cote privind imigranți care pot ajunge anual în Elveția. Înainte de intrarea în vigoare a acordului de liberă circulație încheiat cu UE, Țara Cantoanelor primea în fiecare an între 20.000 și 30.000 de cetățeni străini, însă după 2002, numărul acestora a ajuns la 80.000. Libera circulație dintre UE și Elveția este o prevedere cuprinsă într-un pachet de șapte tratate care acoperă cooperarea economică și tehnologică, achizițiile publice, recunoașterea reciprocă a diplomelor de studii, comerțul agricol, aviația și traficul feroviar și rutier.

Despre Mădălina Elena Stanciu

Vezi și

Taiwan – importanța strategică a unui teritoriu insular nerecunoscut global

Conflictul început de liderii Rusiei în Ucraina a determinat analiștii politici să își îndrepte atenția, …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *