Festivalul NexT a luat fiinţă ca un vehicul al promovării noilor creaţii regizorale ale tinerilor debutanţi de prin toată lumea, căutând astfel universalitatea experienţei artistice. Aflat la a 8-a ediţie, tânărul festival a selecţionat 125 de scurtmetraje din 22 de ţări pentru a delecta publicul românesc avid de cinema.
Ca şi în ediţiile trecute, scurtmetrajele care concurează în competiţia internaţională ating subiecte sensibile, emoţionante şi subliniază propriile trăiri ale cineaştilor sau pe cele observate de aceştia în jurul lor. Dintre acestea, vă dezvăluim câteva dintre poveştile cu care vă veţi întâlni în cadrul competiţiei internaţionale:
“The Swing of the Coffin Maker” (“Leagănul Meşterului de Sicrie”, r. Elmar Imanov, Azerbaidjan/Germania). Povestea aceasta are acea atingere de Noul Val al cinemaului românesc, fără a uita de ţeserea unei poveşti pline de simbolistică. Două suflete dezbinate se regăsesc în această poveste într-o situaţie ce aduce aminte de incompetenţa din sistemul medical românesc, doar că toată acţiune se petrece într-un decor deşertic.
“Auschwitz On My Mind” (“Cu gândul la Aushwitz” – r. Asaaf Machnes, Israel/Polonia/Marea Britanie). Dragostea adolescentină şi Holocaustul. O poveste despre dragostea dintre doi liceeni aflată pe fundalul poveştii Holocaustului. Naraţiunile expresive se îmbină perfect cu toate cadrele tăcute, dar accentul cade pe naraţiune si imaginile mentale create de povestiri.
“Alluvion” (r. Sasha Litvintseva) Parte comentariu cultural, parte jurnal de vizită, Alluvion reuşeşte să ţeasă povestea neocolonialismului capitalist fără uzul dialogurilor. Familia de turişti ce vizitează Turcia pare a fi dezbinată de modernism, un modernism ce determină un grup de bărbaţi, la margine de oraş, să construiască o nouă Arcă. Într-un dans lent, tradiţia şi tehnologia se contopesc graţios pe fundalurile obiectivelor de vizitat din Turcia.
“Boonrerm” (r. Sorayos Prapapan, Thailanda) este un scurtmetraj ce l-ar face pe Kafka să se simtă ca acasă. Boonrerm, o tănără domniţă, lucrează pentru o mai în vărstă domniţă, cu mai puţine doage lipsă la aparat. Aceste doage lipsă duc la situaţii de un absurd rafinat ce vă vor face să vă destindeţi puţin şi poate, doar poate, să îi zâmbiţi şefului a doua zi. Măcar nu sunteţi Boonrerm.
“Seagull” (“Pescăruşul”, r. Elizaveta Stishova, Kirghiztan / Rusia / Elveţia) La masă cu Gogol, Cehov, Tolstoi şi Dostoievski, un bătrân profesor îşi apără, în iluzii febrile, dorinţa de a preda copiilor din sat rusa. Această determinare de a-şi apăra convingerile îl împing la un conflict cu profesorul de limbă turcă, mai tânăr, mai modern, mai aproapiat de copii. În încercarea sa de a îi face pe copii să îşi dorească să mai înveţe limba rusă, bătrânul profesor pregăteşte un plan măreţ.
NexT va găzdui şi programul “Oscars Night”, cu care Festivalul Internaţional de Film NexT şi-a obişnuit deja publicul. Covorul roşu şi cele 5 scurtmetraje nominalizate în acest an de membrii Academiei Americane de Film îi vor aştepta pe spectatori în seara de 4 aprilie, de la ora 21:00, la CinemaPRO.
Tot în programul NexT se regăsesc şi „NexT is Love” şi „NexT LOOK”. Cele zece scurtmetraje din noua secţiuneNexT Is Love au poveşti şi viziuni surprinzătoare despre dragoste, în timp ce secţiunea NexT Look promite 15 scurtmetraje inventive, senzuale sau tenebroase împărţite în două programe: Body Image şiSparkle.
De asemenea, în premieră la o ediţie a NexT Film Festival, scurmetrajele româneşti vor concura în cadrul unei competiţii naţionale, în timp ce competiţia internaţională va cuprinde 26 de filme selcţionate de criticii de film Andrei Rus şi Irina Trocan. Festivalul Internaţional NexT are loc între 3 şi 7 aprilie la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu, CinemaPro şi Ceainăria Cărtureşti.