Home / CulturALL / Anim’est se pregătește să-și schimbe ”prefixul”. Interviu cu Mihai Mitrică, selecționerul singurului festival de film de animație din România

Anim’est se pregătește să-și schimbe ”prefixul”. Interviu cu Mihai Mitrică, selecționerul singurului festival de film de animație din România

Festivalul Internațional de Film de Animație Anim’est de la București pregătește, pe parcursul celor 10 zile de proiecții și evenimente conexe, un program intens pentru amatorii acestui gen, între 3 și 12 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popescu și Re:Animation Hub, aflat pe bulevardul Carol I, nr.53. Ca de fiecare dată în cele 8 ediții anterioare, Mihai Mitrică este ”responsabilul de serviciu” cu selectarea filmelor aflate în cele două competiții – de lungmetraj și scurtmetraj. Printre ultimele pregătiri pentru cea de-a 9-a ediție a Anim’est, i-am strecurat câteva întrebări la care a avut amabilitatea să ne răspundă în interviul de mai jos.

 

Mihai Mitrica–    Anim’est se pregătește să-și schimbe prefixul, dar până atunci mai trebuie să aibă loc o ediție: cea din 3-12 octombrie din această toamnă. Ce este nou la ediția a 9-a și care sunt totodată ”pilonii” pe care se sprijină singurul festival de film dedicat filmului de animație din România?

Mihai Mitrică: Aș putea spune că mai este foarte mult timp până la ediția a 10-a. Un an de organizare Animest este echivalentul a 3 ani pământeni 🙂 La ediția a 9-a, ca de altfel la fiecare ediție Anim’est totul este nou. Pilonul principal pe care se sprijină festivalul va fi întotdeauna competiția internațională, o competiție foarte apreciată la nivel internațional și în circuitul festivalier, astfel că la înscriere ne-au venit 1.300 filme pentru selecție. Un record absolut pentru Anim’est și pentru România cred.

–    Ce vă propuneți, ca selecționer al filmelor din competiție, să oferiți publicului (atât specializat, cât și, hai să-i spunem ”profan” – care consumă ocazional filme) atunci când stabiliți lista finală a competitorilor pentru trofeele festivalului?

Mihai Mitrică:  Noi nu considerăm că publicul Animest se împarte în mai multe categorii. Publicul Anim’est este publicul Anim’est punct. Un public cultivat, inteligent și fidel. Bineînteles că există diversitate, astfel că acest lucru este unul dintre criteriile de bază ale selecției. Diversitate în subiectele abordate de filme, diversitate în genuri de animație și nu în ultimul rând diversitate în caracter-designul personajelor din filme. De fiecare dată încercam să surprindem publicul prin selecția de filme și cred că reușim pentru că feedbackul de la public este extraordinar.

–    Suferă schimbări criteriile de selecție de la an la an și, mai ales, cum este echilibrată balanța dintre asigurarea unei competiții cu greutate pentru juriu și îndeplinirea obiectivului de a avea un public cât mai numeros în locațiile de proiecție?

Mihai Mitrică: În principiu criteriile de selecție nu suferă schimbari, însă asta depinde foarte mult de filmele pe care le primim. Vă dau un singur exemplu. Acum doi ani cred am primit un scurt metraj destul de slab ca și poveste sau atmosferă, muzica etc., însă stilul folosit era unul inovativ, un stil pe care nu–l mai văzusem folosit de cineva până atunci. Am apreciat acest lucru și filmul a fost în selecția oficială. Revenind la întrebare, un alt criteriu de selecție este ORIGINALITATEA.

Într-adevar competiția poate fi considerată pentru un public avizat, însă adevarul este că tot publicul Anim’est este avizat, festivalul fiind unul foarte targetat (pe animație) și nu unul general pe film. Există în fiecare an așa numitele proiecții de public care sunt până la urmă și pentru cei ce vin la competiție.

–    Anim’est și-a asumat un rol tot mai important în sprijinirea animației românești atât în timpul festivalului, cât și în afara evenimentelor din timpul festivalului. Ce componentă autohtonă va exista în cadrul ediției din acest an a festivalului și cum estimați că proiectele conexe vor influența existența Anim’est pe viitor (dacă nu o fac deja)?

Mihai Mitrică: Într-adevăr acesta a fost unul din motivele înființării Anim’est – acela de a sprijini cu toate mijloacele de care dispunem comunitatea oamenilor interesați de animație. Pe lânga workshopurile din timpul festivalului (două la numar în fiecare an: unul educativ pentru copii și unul pentru profesioniști și studenți) unde timpul este limitat, adică 5 zile. Am inițiat acum ceva ani Animation Worksheep, un training de 3 săptămâni destul de intens, unde chiar se pot crea filme pe durata acestuia. Dacă vreți, un fel de minișcoală de animație de 3 săptămâni.

Mulți dintre cei care au „absolvit” școala au început să facă filme sau lucrează înca la ele. Astfel că Anim’est își propune treptat să devină și un mic producător de filme de animație.

–    După 8 ediții în care Anim’est a crescut de la an la an, care au fost cele mai grele obstacole întâmpinate și cele mai mari satisfacții acumulate în tot acest timp?

Mihai Mitrică: În fiecare an ne confruntăm cu aceasta inconstanță a finanțărilor. În fiecare an trebuie s-o luăm de la capat cu bugetele, făcând aplicații și cheltuind multă energie în acest sens, unele nefinalizându-se. Dacă în alte țări aceleasi instituții ca și la noi încheie contracte pe 2-3 ani cu festivalurile consacrate din țările respective, la noi încă nu se face acest lucru. Nu va gândiți la țări ca Franța, Germania sau UK, ci putem urma exemplul Croației. Știu cel putin două-trei evenimente cinematografice care fac aplicații o dată la 3 ani, concentrându-se apoi pe organizarea evenimentului în sine.

Satisfacțiile cele mai mari vin din partea publicului precum și la întâlnirile din cadrul altor festivaluri internaționale când ți se spune: am auzit de festivalul tău numai lucruri de bine sau vreau să vin neaparat la București că am auzit că Anim’est este extraordinar, vorbe venite de la nume mari de realizatori din animația mondială.

–    Cum puteți descrie, ca selecționer al Anim’est, rolul cultural al acestuia într-un peisaj festivalier tot mai aglomerat, cel puțin în București?

Mihai Mitrică: Cred ca fiecare eveniment cultural bine organizat și cu un concept bine definit are un rol important în viata culturală a unui oraș ca Bucureștiul. Deși sunt într-adevăr multe festivaluri în oraș, cred că sunt câteva pe care le poți numară pe degete de o înaltă calitate organizatorică și artistică. Publicul a devenit foarte selectiv și asta este foarte bine.  Din fericire am fost selecționati 🙂

–    Ce înseamnă Mihai Mitrică pentru Anim’est și ce înseamnă Anim’est pentru Mihai Mitrică?

Mihai Mitrică: E ca o relatie dintre tată și fiu. Îl mai cert, îl mai las cu alții uneori, dar întotdeauna voi avea grijă de el și îl voi ajuta. Anim’est e ca al doilea copil pentru mine, după Max, fiul meu care e mai mic că Anim’est, dar care a crescut cu festivalul. 

 

Cea de-a noua ediție Anim’est debutează pe 3 octombrie cu animația The Boxtrolls, cel mai recent proiect de anvergură al renumitului studio american Laika, ce va fi proiectat în premieră în Europa de Sud-Est pentru publicul Anim’est cu sprijinul distribuitorului RoImage. Deschiderea oficială are loc începând cu ora 19.00 la Cinema Studio şi continuă cu încă o proiecţie a filmului, la ora 21.00. 

 

 

Ediția a 9-a a Festivalului Internațional de Film de Animație Anim’est va avea loc în perioada 3-12 octombrie, la cinematografele Studio și Elvira Popescu și în Atelierul de Producție. Abonamentele pentru 5 și 10 proiecții, cât și Festival Passuri pentru cea de-a 9-a ediție Anim’est au fost puse deja în vânzare în număr limitat pe www.eventbook.ro. Biletele şi abonamentele vor fi disponibile şi în Cinema Elvira Popescu şi Cinema Studio, pe toată perioada festivalului.  

 

Despre Adrian Călugăru

Vezi și

Azi, dar candva – 23 noiembrie

23 nov 1923 – A decedat Urmuz (pseudonimul literar al lui Dimitrie Demetrescu-Buzau), unul dintre …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *