Material realizat de Beatrice Vieru
Liderii NATO s-au întrunit la baza militară Ramstein, din Germania, pentru a discuta despre situația securității internaționale, dar și despre sprijinul oferit Ucrainei pentru a o proteja de agresiunea rusă, relatează Deutsche Welle. În cadrul reuniunii Grupului de Contact pentru Apărarea Ucrainei în format Ramstein, au participat reprezentanții a peste 50 de țări, inclusiv aliații NATO pentru a discuta despre eforturile europene de a intensifica producția de muniție și procesul de aderare al Ucrainei la blocul NATO. Inițiativele de pace și responsabilitate ale oficialilor din Kiev au fost, de asemenea, negociate, la fel ca și problema tancurilor, dar și problema întreținerii pe teren a echipamentelor militare deja existente. Înaintea întâlnirii, secretarul american al apărării, Lloyd Austin, a specificat că își dorește ca la ordinea zilei să se afle discuțiile despre livrarea de avioane occidentale către Ucraina și extinderea „sistemului de provizii de care ucrainenii au nevoie pentru a cuceri mai mult teren”. Totodată, Stoltenberg a mai adăugat că după întâlnirea sa cu președintele ucrainean, Volodimir Zelenskiy, acesta a acceptat să participe la summit-ul NATO, care va avea loc în luna iulie, în orașul Vilnius, capitala Lituaniei. Până în prezent, Ucraina a primit de la țări aliate doar avioane MiG-29, de concepție sovietică, deși oficialii de la Kiev speră ca avioanele de luptă occidentale să le fie livrate cât mai curând. Grupul de Contact pentru Apărarea Ucrainei, înființat în urmă cu un an, a asigurat peste 55 de miliarde de dolari pentru asistența și securitatea Ucrainei, peste 35 de miliarde de dolari venind din partea SUAi.
Premierul canadian, Justin Trudeau, a anunțat că va oferi subvenții de până la 9,8 miliarde de dolari, pe o perioadă de 10 ani, pentru prima fabrică de baterii Volkswagen, care va fi construită în St. Thomas, Ontario, informează France24. Membrii companiei Volkswagen au anunțat că dimensiunea fabricii va fi echivalentul a aproximativ 200 de terenuri de fotbal aliniate și că proiectul reprezintă „cea mai mare investiție legată de vehiculele electrice din istoria Canadei”. „Cu acest proiect istoric, nu doar readucem producția, ci aducem înapoi o economie puternică și înfloritoare pentru această comunitate și oferim o ancoră națională pentru lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice din Canada”, a declarat Trudeau în cadrul unei conferințe de presă. Prin construirea fabricii de baterii, Volkswagen încearcă să-și reducă dependența de lanțul de aprovizionare din Asia și să câștige dominația pe piața de mașini electrice. Compania Volkswagen intenționează să își înceapă propria producție de baterii în 2027 și, totodată, să introducă mai mult de 25 de modele de mașini electrice noi până în 2030 în Statele Unite ale Americii.
Prim-ministra Italiei, Giorgia Meloni, a inițiat un apel către Uniunea Europeană și Banca Mondială, pentru a se implica în situația politico-economică din Tunisia, cel mai mic stat din Africa de Nord, menționează Rai News. Conform declarațiilor sale „Tunisia este un stat care riscă colapsul economic”, iar mai multe rapoarte oficiale vorbesc despre „un potențial val de 900.000 de migranți”, o problemă care nu se referă doar la Italia, ci și la Europa în ansamblu. În acest context, potrivit premierului „este necesară o finanțare de 1,9 miliarde de la Fondul Monetar Internațional pentru Tunisia” și de „o colaborare care să depășească granițele UE”, din partea Statelor Unite ale Americii, dar și a țărilor membre. Totodată, Meloni a mai amintit de conflictul din Sudan și prezența grupului Wagner în Africa, care are un impact asupra soartei a milioane de oameni din cele mai sărace zone africane. Din 2011 și până în prezent, tranziția Tunisiei la democrație rămâne incompletă, iar situația politico-economică extrem de fragilă. În ciuda unor îmbunătățiri în ceea ce privește securitatea frontierei Tunisiei cu Libia, încă mai există un conflict continuu și grupări teroriste islamiste care își mai desfășoară activitatea pe întreg teritoriul țării.
Ministerul Apărării de la Moscova a lansat o campanie publicitară prin care îndeamnă cetățenii ruși să renunțe la slujbele civile și să se înroleze în armată, informează BBC. Spotul publicitar care a rulat la televiziunea de stat a apărut la scurt timp și în presă. Videoclipul prezintă un paznic de supermarket, un instructor de fitness și un șofer de taxi, cei trei fiind nemulțumiți de aspectele vieții cotidiene și găsind împlinirea după ce se înrolează în cadrul armatei. Pe VKontakte, una dintre cele mai populare rețele de socializare din Rusia, numărul reclamelor armatei a crescut de șapte ori, potrivit cercetărilor site-ului independent Novaya Gazeta. Spotul publicitar care are drept slogan „Ești bărbat. Fii bărbat”, promite un salariu lunar de cel puțin 204.000 de ruble (2.500 de dolari), pentru bărbații care vor să alăture armatei ruse. Mai mulți experți politici susțin că întreaga campanie publicitară a fost realizată în contextul în care armata rusă are nevoie disperată de noi soldați, în contextul războiului ruso-ucrainean, dar mai ales după pierderile suferite pe teritoriul Ucrainei.
Doi activiști de mediu britanici au fost închiși, după ce au escaladat un pod rutier peste râul Tamisa, la est de Londra, și au blocat complet circulația autoturismelor, menționează France24. Cei doi inculpați, Morgan Trowland, în vârstă de 40 de ani, și Marcus Decker, în vârstă de 34 de ani, au fost condamnați la trei ani de închisoare, după ce au folosit echipament de alpinism pentru a escalada Podul Regina Elisabeta a II-a în octombrie 2022. „Prin acțiunile lor au făcut ca un traseu foarte important să fie închis timp de 40 de ore. Trebuie să fie pedepsiți pentru haosul pe care l-au provocat și să-i descurajeze pe alții din a face așa ceva ”, a declarat judecătorul Shane Collery de la Southend Crown Court, care i-a condamnat pe cei doi. Totodată, poliția din Essex a anunțat că printre cei afectați de blocajul rutier se numără o „femeie grav însărcinată care avea nevoie de ajutor medical urgent”. Cei doi acuzați fac parte din grupul activist Just Stop Oil, care organizează constant o serie de proteste perturbatoare pentru a încerca să oprească guvernul Regatului Unit din a mai desfășura acțiuni de foraj în Marea Nordului. Podul Regina Elisabeta a II-a este folosit de aproximativ 160.000 de vehicule pe zi și face legătura cu una dintre cele mai aglomerate autostrăzi din Europa.