Home / GeopoliticALL / Asia-Pacific / Armata malaeziană susţine că a dat de urma avionului dispărut – ipoteza de lucru a Interpol: „traficul de fiinţe umane”

Armata malaeziană susţine că a dat de urma avionului dispărut – ipoteza de lucru a Interpol: „traficul de fiinţe umane”

malaiezia_avionForţele militare din Malaiezia susţin că ar putea să fi dat de urma avionului dispărut în urmă cu câteva zile în zona strâmtorii Malacca, la sute de kilometri depărtare de ultimul punct în care a existat contact cu controlul traficului aerian civil după decolarea acestuia în dimineaţa zilei de sâmbătă, 8 martie, precizează Reuters.

Dispariţia aparatului de zbor aparţinând Malaysia Airlens, un Boeing 777-200ER, precum şi faptul că timp de patru zile nu s-a găsit nicio urmă care să justifice acest eveniment reprezintă cel mai mare mister din istoria recentă a aviaţiei. Echipele de salvare din 10 ţări au făcut eforturi neîncetate de a găsi orice urmă care să explice ceea ce s-a întâmplat, fără niciun succes până în dimineaţa zilei de marţi.

De asemenea, Interpol a exclus o acţiune teroristă în cazul dispariţiei aeronavei malaeziene, precizând în schimb că întregul mister este legat de „traficul de fiinţe umane”, o declaraţie care nu a fost ulterior explicată.

Zbor sub radar

Una dintre puţinele informaţii cunoscute a reprezentat-o faptul că, puţin înainte de a dispărea de pe radare, avionul a făcut o întoarcere, ipotezele indicând o posibilă defecţiune şi o manevră făcută de piloţi pentru a salva aeronava. Acum, insă, o altă ipoteză este emisă: „Avionul si-a schimbat cursul zborului după ce a trecut de Kota Bharu şi a coborât la o altitudine joasă. A ajuns în strâmtoarea Malacca”, a declarat un oficial militar malaezian, care a fost însărcinat cu investigarea dispariţiei aeronavei, scrie Reuters.

Strâmtoarea Malacca, unul dintre cele mai aglomerate canale maritime, se întinde de-a lungul coastei de vest a Malaieziei. Compania aeriana a precizat că orice contact radio şi radar cu zborul MH370 a fost pierdut în zona oraşului Kota Bharu din estul Malaieziei.

Poliţia a afirmat anterior că investighează dacă pasagerii sau echipajul aeronavei aveau afecţiuni personale sau psihologice care să justifice dispariţia avionului, pe lângă ipotezele unei potenţiale deturnări, sabotaj sau disfuncţionalitate tehnică.

Declaraţii misterioase

Publicaţia malaieziana Berita Harian l-a citat pe şeful forţelor aeriene armate, Rodzali Daud, care a afirmat că avionul dispărut a fost detectat de un radar militar în jurul orei 02:40, în dimineaţa de sâmbătă, aproape de insula Pulau Perak, în capătul nordic al strâmtorii Malacca. Luând în considerare ora oferită de Rodzali, aceasta înseamnă că avionul a fost detectat la o oră şi 10 minute după ce a dispărut de pe ecranele controalelor de trafic la mijlocul distanţei dintre Malaiezia şi Vietnam.

Anterior, Azharuddin Abdul Rahman, şeful aviaţiei civile din Malaiezia, a precizat că operaţiunile de căutare au fost extinse în mai multe părţi ale strâmtorii Malacca, aflată diametral opus de peninsula malaeziană şi mult înspre vest faţă de ultima localizare a aeronavei. Azharuddin nu a oferit explicaţii detaliate despre motivele căutării in această zonă, preferând doar să afirme criptic că „există unele lucruri despre care vă pot spune şi altele despre care nu pot vorbi”.

Pasageri cu paşapoarte false

Avionul a decolat din Kuala Lumpur cu destinaţia Beijing în dimineaţa de sâmbătă, dispărând de pe radare la circa o oră după aceasta, deasupra mării care separă estul Malaieziei de sudul Vietnamului. În tot acest timp, nu a existat niciun semnal de alertă sau contact radio care să indice vreo problemă şi, în absenţa oricărei bucăţi de epavă sau date de zbor, poliţia a început căutarea posibilelor piste suspecte prin vasta listă de pasageri şi echipaj de zbor.

„Poate că cineva de la bord a încasat o sumă imensă pentru asigurare, de pe urma căreia îşi doreşte ca familia să profite sau poate că există cineva care datora atât de mulţi bani, încât…orice e posibil – investigăm toate posibilităţile”, a declarat şeful poliţiei malaieziene, Khalid Abu Bakar, într-o conferinţă de presă. „Urmărim cu mare atenţie imaginile video din aeroportul din Kuala Mumpur, studiem tiparul comportamental al pasagerilor”, a mai declarat acesta.

Faptul că la bordul aeronavei au urcat cel puţin doi pasageri (foto) care au folosit paşapoarte furate, confirmat de Interpol, a crescut suspiciunile existenţei unei diversiuni. Însă, în acelaşi tip, sud-estul Asiei reprezintă un nod cunoscut în care documentele false sunt folosite de traficanţi, imigranţi ilegali sau de persoane care caută obţinerea azilului. Khalid Abu Bakar a mai precizat că unul dintre bărbaţii suspectaţi că ar fi folosit un paşaport fals este Pouria Nour Mohammad Mehrdad, în vârstă de 19 ani, care pare a fi un imigrant ilegal. Identitatea celuilalt bărbat nu a fost confirmată încă.

„Nu credem că face parte din vreo grupare teroristă, şi credem că acesta încerca să emigreze în Germania”, a declarat Khalid despre adolescent. Mama sa îl aştepta la Frankfurt şi a luat legătura cu autorităţile, a mai precizat acesta. Întrebat dacă ia în calcul exluderea unei deturnări, Khalid a precizat: „Acordăm aceeaşi importanţă oricărei posibilităţi până la încheierea investigaţiilor”.

Ambii bărbaţi care au urcat la bord cu paşapoarte false au intrat în Malaiezia pe 28 februarie, cel puţin unul dintre aceştia venind din Thailanda, prin Phuket, cu opt zile înainte de a se îmbarca în zborul pentru Beijing, a precizat şeful biroului imigraţiilor din Malaiezia, Aloyah Mamat, în aceeaşi conferinţă de presă. Ambele persoane deţineau rezervări la zboruri spre Europa. Poliţia din Thailanda, acolo unde paşapoartele pe care aceştia le-au folosit au fost furate, a precizat că nu cred că cei doi ar avea legătură cu dispariţia avionului. „Nu am exclus acest fapt, dar greutatea dovezilor pe care le avem până acum ne conduce către concluzia că aceştia nu sunt legaţi în vreun fel de o activitate teroristă”, a precizat Supachai Puikaewcome, şeful poliţiei din oraşul thailandez Pattaya.

Despre Adrian Călugăru

Vezi și

De la visul european la Visul Georgian

Material realizat de Andrei Rus Context istoric Georgia este un stat situat în Munții Caucaz …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *