India și China: Revitalizarea Relațiilor Diplomatice

Material realizat de Matei Cristian

În contextul tarifelor impuse de către administrația Trump al Statelor Unite ale Americii (SUA), India a fost de asemenea lovită de un impact major asupra comerțului extern, din cauza unui tarif ce a crescut brusc la începutul lunii august 2025. Tariful de 50% (inițial 25%) a intrat în vigoare vizând o gamă largă de bunuri produse în India și a venit ca o “pedeapsă” pentru achiziționarea de armament și petrol rusesc. Guvernul indian a anunțat că consecințele tarifelor vor ajunge la o valoare de 48.2$ bilioane de dolari în exporturi, oficialii trăgând un semnal de alarmă asupra instabilității create pentru comerțul cu Statele Unite, afectând de asemenea creșterea economică și destabilizând un segment al locurilor de muncă disponibile. Susținând reacția guvernului, centrul de expertiză Global Trade Research Institute, stabilit în New Delhi, a declarat că sectorul alimentar, textil, cel al pietrelor prețioase, bijuterii și articole de piele vor fi cele mai afectate.  

Situația economică a Indiei a atras multe reacții, totuși cea mai proeminentă a fost a ambasadorului Chinei din India, Xu Feihong, care a declarat în nume de reprezentat al Beijingului că acesta se “opune tăcit” asupra tarifelor, atrăgând atenția asupra dezvoltarea tarifelor vamale ca “monedă de schimb” pentru obținerea de “prețuri exagerate” de la alte state, etichetând Statele Unite ale Americii (SUA) ca fiind un “bully”, susținând partea Indiei.  

Relația Indiei cu China 

Odată cu cooperarea din ce în ce mai instabilă cu Statele Unite ale Americii (SUA), guvernul Indiei s-a redirecționat rapid către colaborarea cu statele vecine, cea mai notabilă fiind cea cu China, mai ales după altercația din iunie 2020 dintre cele două state din valea râului Galwan din Ladakh. Conflictul s-a soldat cu 20 de soldați indieni morți în zona cunoscută sub numele de Linia de Control Real (LAC), fiind o frontieră disputată din Himalaya. Totuși, rezultatele au fost unele pozitive, reprezentanții Indiei și Chinei ajungând la o înțelegere de a-și consolida și stabiliza relația de cooperare, revitalizând angajamentele diplomatice. 

Progresul diplomatic dezvoltându-se constant, s-a observat în anul 2024, când Prim-ministrul Indiei, Narendra Modi s-a întâlnit cu Președintele Chinei, Xi Jinping în cadrul Kazan Summit, dar și în 2025, când Modi la găzduit pe Wang Yi, Ministrul de Externe al Chinei, în vizita sa de două zile în New Delhi. Vizita a avut ca scop consolidarea relației dintre China și India, fiind accentuată în discuție Linia de Control Real (LAC). Aceștia au declarat că statele au căzut de acord pentru “o cale de dezvoltare constantă” susținută de “încredere și sprijin”, fiind anunțate măsuri de consolidare precum reluarea zborurilor directe, simplificarea proceselor de obținere a vizelor și facilitarea comerțului la frontieră. 

Punând accent pe dezvoltarea economică, India și China sunt direct complementare în acest sector, India având nevoie de tehnologia și capitalul Chinei, iar China având nevoie de piața Indiei. În perioada 2024 – 2025 India a fost al doilea cel mai mare partener extern al Chinei, atingând o valoare de exporturi bilaterale de 131.84$ bilioane de dolari având un impact pozitiv în contextul impactului intensificat al competiției dintre “supra puterile” globale. Totuși există o anxietate colectivă în rândul deținătorilor de afaceri chineze, înrădăcinată în posibilitatea redusă de a accesa o piață globală, mai ales sub contextul suprapopulări pieței domestice. Astfel, tarifele impuse de administrația Trump au devenit un motiv comun pentru o colaborare mai strânsă între China și India. De asemenea, reflectă o oportunitate pentru ambele state de a integra politica Act East al guvernului Indian, care este focusată pe cultivarea extensivă a relațiilor strategice și economice cu statele din regiunea Asiei de Sud, în inițiativa Belt and Road (BRI) al Chinei, o infrastructură globală a 140 de țări, bazată pe canale export, des numită Noul Drum al Mătăsii. Integrare politici Act East în inițiativa Belt and Road, ar putea fi realizabilă prin implementarea unor noi canale de export transnaționale care ar lega centrele de producție Chineze cu porturile și piețele Indiene, ambele state participând la dezvoltarea rutelor feroviare și a porturilor. 

Astfel, după declarațiile specialiștilor, participarea Indiei în inițiativa Belt and Road, ar spori reducerea logistică cu aproximativ 20% – 30% și ar îmbunătății competiția regională prin extinderea pieței din cadrul BRI. 

Vezi și

A fost 1 decembrie în lume –

Material realizat de Paula Gănuci și Mario Constantin     Reprezentanții industrie europene pentru consum …