Antichrist, cel mai nou film marca Lars von Trier, poate fi orice si catalogat oricum. Poate fi urat sau adorat, iti poate repugna sau te poate soca, o bolboroseala mistico-filozofica (“horror”/”de arta”/”intelectuala”) sau capriciul unui cineast satul de propriile sale stereotipuri. Cert este ca e filmul pe care nu-l vei mai uita odata ce-l vei fi vazut, e filmul-personal , de autor, ridicat pe noi culmi: ale disperarii, ale intimitatii si ale “traducerilor” cosmaresti. Si nici o dedicatie “gratuita” cineastului rus Andrei Tarkovsky, nu e.
Natura si existenta umana in ea, conexiunile si co-existarile om-natura si omogenizarea celor doua forte, una intr-alta, au fost mai mult decat niste constante in filmele lui Tarkovsky. Au fost insemnele lui de marca. Iar afinitatilor von Trier- Tarkovsky , consider ca le raspunde cel mai bine Zerkalo (Oglinda), din 1974, cea mai “intimista” realizare a celui din urma. Desi prin ferocitate vizuala si stilizarea hidoseniei estetice, a (auto) torturilor fizice si psihologice si a secventelor “socante “, trasate intr-un suprarealism absurd si abstract, Antichrist isi are mai multe in comun cu Cainele andaluz, debutul lui Luis Bunuel din 1928 , film mut cu o durata de 16 minute, in care s-a aruncat – literalmente – cu pietre la proiectia de premiera. Astazi este opera de arta si obiect de studiu in cele mai prestigioase universitati de film.
Antichrist este un film definit de simbolistica , nelinistitor prin comportamente si mimici irationale, asimetric si incoerent pe alocuri. Decupajele dense si indelungile tabloidizari personale, dispersari spatio-temporale, ale celor doi (si singurii) protagonisti din care se distinge doar un “tratament” esuat si o psiho-exorcizare – prin sex si confesiuni – intr-un loc numit Eden (o cabana din padure), alcatuiesc o creatie cinematografica aproape non-narativa, unde filmarile cu incetinitorul, grandioase si decadente, constituie o avalansa a hipersensibilitatii si vulnerabilitatii fizice a omului in mediul sau inconjurator, potrivnic si favorabil, intr-o continua miscare.
Cu una dintre cele mai tulburatoare interpretari vazute vreodata in cinematograf (Charlotte Gainsbourg), Antichrist, o indrazneala artistica nepermisa astazi,”brutala”si “misoginista”, este probabil unul dintre acele filme a carui importanta va creste odata cu trecerea timpului.