Home / Politica si... / Corporatii / Google lansează un mecanism de verificare a informațiilor, ”fact check”, pentru a combate sursele false prezente în mediul de informare online

Google lansează un mecanism de verificare a informațiilor, ”fact check”, pentru a combate sursele false prezente în mediul de informare online

Material realizat de Marina Ghiță

Compania Google a anunțat introducerea unei caracteristici de verificare a informației, ”fact check”, pentru îmbunătățirea serviciului său de filtrare a știrilor și pentru creșterea calității rezultatelor returnate de căutări, informează BBC. Noutatea survine în contextul iminenței alegerilor prezidențiale din SUA și a unei nevoi tot mai acute a verificării informațiilor ca urmare a unei campanii electorale dominată de acuzații controversate, suspiciuni și diversiuni în vederea asigurării victoriei de către fiecare dintre principalele tabere politice americane, republicanii și democrații.

Compania a anunțat vineri că a adăugat un nou tag Google News, „Fact check”, care se va aplica știrilor din domeniile de interes  care urmează un protocol special ce le permite să fie evidențiate ca atare. Noua opțiune se va alătura unei serii de caracteristici pe care Google le utilizează deja  pentru a evidenția anumite tipuri de articole și a le include în trei tipologii: „în profunzime”, „extrem de citate” și „sursă locală”.  Google News  conectează în mod algoritmic articole de verificare a faptelor cu diverse știri, pe baza unui proces numit Claim Review. Google spune că site-urile care corespund definiției unui serviciu de verificare a faptelor poate aplica pentru a avea acest serviciu inclus. Într-un blogpost prin care promovează noua caracteristică, Google a declarat: „Suntem încântați să vedem creșterea comunității Fact Check  și să  o ajutăm în eforturilor sale de a separa realitatea de ficțiune”. În Google News, etichetele de verificare a faptelor  sunt vizibile în caseta extinsă de știri, pe aplicațiile iOS și Android și pot fi folosite într-o primă etapă de utilizatorii din SUA si Marea Britanie.

Această noutate a celor de la Google vine pe fondul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna noiembrie din SUA, care, în urma caracterului confuz al faptelor, acuzațiilor și discursurilor celor doi contracandidați, a alimentat cererea fără precedent a acestor situații. Cu alte cuvinte, momentul lansării acestei caracteristici este unul semnficativ și are un rol important în cadrul campaniei electorale din SUA, în care ambele părți au fost acuzate de denaturarea faptelor și evenimentelor și de oferirea de informații eronate alegătorilor. Unii comentatori au folosit termenul de „post-adevăr” pentru a descrie starea actuală a discuțiilor politice.

Procesul de verificare al faptelor a devenit din ce în ce mai popular în ultimii ani. Potrivit Duke University Reporter’s Lab, există cel puțin 100 de site-uri de verificare on-line, inclusiv Google și Reality Check, program al BBC . Cu toate acestea, Google nu este capabil să filtreze tot conținutul factual din feed-urile sau rezultatele de căutare și nici nu ar trebui să aibă un asemenea rol. Dar algoritmii săi nu sunt neutri și au puterea atât de a dezinforma precum și de a informa, însă cu toate acestea, sursele media credibile, precum Slate, salută faptul că una dintre marile companii tech își ia în serios rolul de destinație majoră pentru informare.

Despre PoliticALL

Vezi și

In Focus: Sistemul electoral prezidențial din Statele Unite ale Americii

Anul 2024 a fost un an electoral important, întrucât au avut loc o serie de …