Material realizat de Diana Dumitrescu
Ceaiul matcha a devenit una dintre cele mai populare băuturi atât în mediul online, cât și în cafenelele din întreaga lume. Popularitatea sa provine din promovarea băuturii în spațiul online, în special pe platforma TikTok, unde consumul acestui ceai este privit ca un „stil de viață” și are parte de propriul său hashtag „#MatchaTok”, unde mai multe persoane influente postează videoclipuri cu ele consumând produsul. Marile lanțuri de cafenele și restaurante, precum Starbucks și McDonald’s, au observat cererea crescută pentru această băutură și au inclus preparatul în meniurile lor. Conform Asociației Centrale a Ceaiului din Japonia, în anul 2024 fermierii din Japonia au produs aproximativ 5,33 tone de matcha, aceasta fiind cea mai mare cantitate anuală de matcha produsă vreodată în istorie. Însă, anul 2025 a marcat prima perioadă de declin în ceea ce privește producția de matcha din anul 2018 până în prezent, fiind atins doar 87% din cifra înregistrată în anul 2024 în aceeași perioadă a anului. Inițial, pudra era exportată în principal către piețele din America și Europa, între timp adăugându-se și piețele din Arabia Saudită și Dubai. Această creștere semnificativă în cerere a determinat ca aproape toată producția de pudră de matcha să fie destinată exporturilor, pe piața locală fiind aproape inexistentă.
Producția de matcha a suferit în primă instanță din cauza tarifelor de 24% impuse de administrația Trump asupra importurilor din Japonia. Această măsură a crescut prețul băuturii, ajungând în majoritatea cafenelelor la un preț care pornește de la 10 dolari pentru un pahar. Prețul crescut a determinat trecerea ceaiului la statutul de „lux”, fiind inclus în meniurile tuturor cafenelelor de specialitate care au înregistrat un număr ridicat de comenzi, în ciuda prețului, proprietarii bazându-se pe reputația pozitivă a băuturii și pe tendința clienților de a urma trendurile din mediul online. De asemenea, mai mulți cercetători au atras atenția asupra interesului populației lumii pentru sănătate, în urma pandemiei de Covid-19 și au atribuit succesul băuturii- cunoscută pentru efectele sale benefice asupra sănătății- interesului crescut al populației pentru alimentele sănătoase. Un furnizor de matcha din Statele Unite ale Americii a declarat că o cantitate de pudră de matcha care era, înainte, de ajuns pentru o lună, se vinde în doar câteva zile, unele cafenele comandând chiar și un kilogram de pudră pe zi.
De asemenea, zonele din Japonia unde este se cultivă planta tencha, utilizată pentru a se produce pudra de matcha, au fost afectate de un val puternic de căldură care a uscat plantele și au periclitat producția acestui an. Fermierii încearcă să se adapteze cererii aproape imposibil de acoperit, începând să renunțe la practicile tradiționale de cultivare a plantei, într-un climat politic instabil în ceea ce privește domeniul agriculturii. Japonia se confruntă cu o scădere semnificativă a numărului de fermieri și cu o criză a culturii de orez, prețurile pe piața locală fiind foarte ridicate, fiind impuse restricții de cumpărare la doar o pungă de orez per vizită la magazin. Același fenomen se petrece acum și în ceea ce privește vânzarea de matcha, cafenelele locale impunând încă de anul trecut restricție clienților de a cumpăra un singur pahar. Răspunsul guvernului la problema fermierilor este de a crește producția de tencha, aceștia plănuind să aplice mai multe subvenții pentru a încuraja fermierii să cultive cât mai mult tencha.
Ceaiul matcha provine din China, de pe vremea dinastiei Tang (secolul VII), frunzele de tencha fiind utilizate pentru a se construi cărămizi. Călugării fărâmițau acele cărămizi pentru a prepara ceaiul cu apă fierbinte. În Japonia a fost popularizat prin intermediul călugărului Eisai, care s-a întors dintr-un pelerinaj în China, în secolul XII, cu semințe de ceai pe care le-a plantat pe Muntele Sefuri. Același călugăr a contribuit semnificativ la popularizarea ceaiului în Japonia, băutura făcând parte din ritualul de meditație a călugărilor. Acesta poate fi cultivat în mai multe moduri, iar diferite stadii de creștere sunt utilizate în scopuri distincte. De exemplu, frunzele tinere sunt folosite pentru prepararea ceaiului de matcha, aceste frunze fiind folosite în trecut doar pentru prepararea ceaiului pentru ceremoniile oficiale. Frunzele „bătrâne” sunt utilizate pentru gătit și pentru prepararea unor băuturi mixte.
Politicall.ro Educare prin informare
