Preocupările politice și tendințele activiste au reprezentat mereu un filon de inspirație în artă, iar cinematografia este poate cel mai vizibil vehicul cultural care evidențiează acest fapt. Cu ocazia celei de-a 6-a ediții a Festivalului Internațional de Film Experimental București, care se desfășoară între 14 și 20 martie, la Cinema Elvira Popescu, Cinema Muzeul Țăranului, Universitatea Națională de Muzică și Cinema Pro, vor fi proiectate o selecție de filme prezente și la Festivalul de Film de Scurtmetraj Oberhausen în 2015, dar și scurtmetraje prezente în cadrul competiției internaționale dedicate abordării cinematografice privind ideologiile politice și sociale.
Sub tema Paradise in Ruins: Visual Art Activism, BIEFF prezintă o selecție de filme proiectate și premiate la ediția din 2015 a legendarului Festival de Film de Scurtmetraj Oberhausen, care aruncă o privire cinematografică asupra ideologiilor politice și sociale care au încercat pe rând să pretindă că oferă o cale certă către societatea perfectă, dar s-au sfârșit în așteptare. Secțiunea competitivă The Artist Is Present propune producții-manifest în care artiștii aleg să se includă în lucrările lor, filmul devenind o declarație despre autoritatea creativă, control și reflectare asupra sinelui.
Gangster Backstage este o producție pentru care Teboho Edkins s-a aventurat în unul dintre cele mai violente districte ale populației de culoare din Cape Town – unde puțini locuitori albi îndrăznesc să intre – pentru a observa nemijlocit viața adevăraților gangsteri. În loc să-i caute pe gangsteri în habitatul lor natural, regizorul îi convoacă în cadrul neutru al unei săli de curs goale, prin lansarea unui anunț de distribuire a rolurilor. Interviurile, în timpul cărora personajele vorbesc candid despre avantajele și dezavantajele vieții de gangster, alternează cu momente în care pun în scenă propriile temeri și visuri, într-un decor fără conținut, de tip Dogville, cu benzi albe marcând conturul claustrofobic al unei celule.
Shift, al lui Alex Gerbaulet, coboară pe axa amintirilor propriei familii și ale orașului industrial Salzgitter, un fost proiect înfloritor al Germaniei naziste, căminul pentru uzinele Göring și pentru lagărele de muncă adiacente. Redus la reprezentarea ruinelor unei ideologii nereușite, îl așteaptă un viitor și mai cumplit, din moment ce este proiectat să devină locul final de depozitare a deșeului radioactiv.
„Totul era bine. Departe de atingerea oricărui rău” – o voce rostește în mod repetat și convingător la începutul filmului Paradise al lui Max Philipp Schmid, făcând aluzie la un paradis (pierdut). În schimb, spectatorul este acaparat într-o seră artificială imitând Grădina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un bărbat de vârstă și clasă socială medii ce recită, la un microfon, citate din Biblie, din Rousseau, Der Spiegel și Hesiod.
Pe 22 iulie 2014, New Yorkul sa trezit cu o declarație mută și neașteptată: steagul național de pe Podul Brooklyn dispăruse, fiind înlocuit cu două steaguri albe. Întrun New York post-11 septembrie, acest gest a dinamizat autoritățile și media, dând naștere la reacții automate de frică, furie și panică. Pe scurt, o reacție pe care orice operă de artă ar trebui să o provoace. Construit din materiale de la TV, radio și din online, Symbolic Threats urmărește parcursul intervenției artistice a lui Leinkauf și a lui Wermke, reflectând asupra rolului artei în lume, dar și asupra noastră ca cetățeni.
Carlo Mollino, renumitul designer și arhitect, a plecat dintre noi în 1973, lăsând în urmă o impresionantă moștenire artistică. În Séance, Yuri Ancarani valorifică preocuparea lui Mollino pentru ocult, scurtmetrajul fiind construit ca o scenă de spiritism în care mediumul Albania Tomassini devine intermediarul arhitectului; prin mijlocirea ei, o voce spectrală vorbește despre opera vieții sale trecute, catapultândune în starea de transcendență oferită de actul creației.
Analogia vieții cu cinematografia nu a fost niciodată mai fermecătoare și mai clară ca în scurtmetrajul October Is Over al lui Karen Akerman și Miguel Seabra Lopes. Construit printro simplitate formală care dezvăluie în adâncimea sa psihanaliza lacaniană și montajul eisensteinian, scurtmetrajul este un omagiu adus cinematografiei și sclipirii creative care îi dă viață.
Prin adresare directă, Vika Kirchenbauer ne spune Please Relax Now. Calmă și sigură pe ea, Kirchenbauer sparge bariera distanțării impuse de ecran, dezvăluind sistematic raporturile de putere dintre artă și consumatorul acesteia. Ca spectatori, suntem încurajați să subminăm pasivitatea și să ne revendicăm poziția în spațiul pe care îl ocupăm. Cum? Explorând, acum și aici, principiul plăcerii artei extreme. Politică și jucăușă, premisa aparent simplă a filmului Please Relax Now va deveni una dintre cele mai provocatoare experiențe vizuale la care poți lua parte. Ar trebui să te opui? Nu, doar relaxeazăte.
Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016 și este susţinută de: Administrația Fondului Cultural Național, Institutul Cultural Român, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elveției, Swiss Sponsors’ Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, JTI, TNT, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică.